ŞİRİNEVLER İLKÖĞRETİM OKULU 2007–2008 EĞİTİM-ÖĞRETİM YILI
2. DÖNEM TÜRKÇE DERSİ ZÜMRE ÖĞRETMENLERİ TOPLANTI TUTANAĞI

TARİH: 15.02.2008
TOPLANTI SAATİ : 12.30

GÜNDEM MADDELERİ:
ü Açılış ve yoklama
ü Zümre toplantısı kararlarının ve dersin başarısının değerlendirilmesi
ü Branşla ilgili yönetmeliklerin okunup incelenmesi
ü Türk Milli Eğitiminin amaçlarının okunup incelenmesi
ü Sınav haftalarının, uygulama biçimlerinin, soru adedinin ve not dağılımının belirlenmesi
ü İlköğretim Kurumları Yönetmeliğinin 32. , 33. , 35. , 36. , 38. maddelerinin okunup incelenmesi
ü Projeler ve performans görevleri
ü Yıllık planlar ve ders planları
ü Ders konularının işlenmesinde kullanılacak yöntem ve teknikler
ü Atatürk ilke ve inkılâplarının derslere yansıtılması
ü Okul kitaplığı ile çevre imkânları ve ders araç gereçlerinden nasıl yararlanılacağı
ü Türkçe dersinde yapılacak sosyal etkinlikler
ü Okul zümre öğretmenleriyle işbirliği
ü Başarıyı arttırma yolları
ü Dilek ve temenniler

GÜNDEM MADDELERİNİN GÖRÜŞÜLMESİ:
1. Türkçe dersleri zümre öğretmenleri, zümre başkanı yönetiminde 15.02.2008 tarihinde öğretmenler odasında toplandı. Zümre başkanı teşekkür ve başarı dileklerini içeren açış konuşmasından sonra gündem maddelerini okudu. Gündemin diğer maddelerine geçildi.
2. İlköğretim Okulu Türkçe dersi 1.dönem genel başarı oranları şu şekilde belirtildi:
6-A: %95, 6-B: %97, 7-A: %98, 7/B % 98 8-A :%80, 8-B: %85
Başarısızlık nedenlerinin :
a) Planlı çalışma alışkanlığının yeterince kazandırılamaması
b) Öğrencilerin derse ön hazırlık yapmamaları
c) Okul-aile-öğrenci iletişiminin istenilen düzeyde olmamasıdır.
3. İlköğretim Türkçe Eğitimi Programı okunup incelendi. Bu bilgiler doğrultusunda planlamanın yapılmasına programın gereği hazırlıkların yapılması kararlaştırıldı.
4. Türk Milli Eğitiminin amaçları okundu.
TÜRK MİLLİ EĞİTMİNİN GENEL AMAÇLARI:
a) Türk milli eğitiminin genel amacı; Türk milletinin bütün fertlerini Atatürk milliyetçiliğine bağlı, Türk milletinin insani, manevi ve kültürel değerlerini benimseyen, koruyan ve geliştiren; ailesini, vatanını, milletini seven ve daima yüceltmeğe çalışan, insan haklarına ve anayasanın başlangıcındaki temel ilkelere dayanan demokratik, laik ve sosyal bir hukuk devleti olan Türkiye Cumhuriyetine bağlı görev ve sorumluluklarını bilen ve bunları davranış haline getirmiş yurttaşlar olarak yetiştirmek.
b) Beden, zihin, ruh, ahlak ve duygu bakımından dengeli ve sağlıklı şekilde gelişmiş bir karaktere; hür ve bilimsel düşünce gücüne, geniş bir dünya görüşüne sahip; insan haklarına saygılı, kişilikli ve teşebbüse değer veren topluma karşı sorumluluk duyan, yapıcı, yaratıcı ve verimli kişiler olarak yetiştirmek.
c) İlgi, istidat ve kabiliyetini geliştirecek gerekli bilgi beceri, davranış ve birlikte iş görme alışkanlığı kazandırmak suretiyle hayata hazırlamak ve onları kendilerini mutlu edecek ve toplumun mutluluğuna katkıda bulunacak bir meslek sahibi olmalarını sağlamak.
Böylece bir yandan Türk vatandaşlarının ve Türk toplumunun refah ve mutluluğunu artırmak, öte yandan milli birlik ve bütünlük içinde iktisadi, sosyal ve kültürel kalkınmayı desteklemek, hızlandırmak ve nihayet Türk milletini çağdaş uygarlığın yapıcı ve seçkin ortağı yapmaktır.
Kaynak: ReformTürk http://www.reformturk.com/turkce-dersi/45404-2-donem-turkce-dersi-zumre-ogretmenleri-toplanti-tutanagi.html#post93185
Sonuç: Murat ÖZAKÇA “Türkçe dersinin önemine dikkat çekti ve bu öğretim yılında da milli eğitim sistemimizin genel ve özel amaçları doğrultusunda derslerin işlenmesi gerekmektedir. Buna göre öğrencilerin yorum gücünü, düzgün konuşma ve yazmalarını geliştirmeye yönelik çalışmaları arttırmak zorundayız.” dedi.

5. Türkçe dersinde her öğretim dönemi boyunca 3 yazılı sınavın yapılacağı belirtildi.
Tuğba ALPAY, “Sınavlarda sorulacak sorular öğrencilerimizi ezberden uzaklaştırmalı, buluş yoluyla doğruya bulmaya yönlendirmeli.”dedi.
  • Türkçe derslerinde klasik yazılılarda sorulan soruların oranının aşağıdaki şekilde olmasına karar verildi.
GRUP SORU ADEDİ ORANI
Türkçe anlam ve anlatım 4-10 % 40
Dilbilgisi 3- 5 % 30
Yazılı anlatım (kompozisyon) 1 % 30

  • Yazılı anlatım değerlendirilmesinde aşağıdaki ölçütler dikkate alınacaktır:
GRUP
DEĞERLENDİRME
Anlatım (konuyu anlama, örnekleme,…)
10
Plan (olayları sıralama, bütünlük,…)
5
Tertip (yazının düzgünlüğü,…)
5
İmla (dilde duruluk, uygun kelime seçimi,…)
5
Düşüncede özgünlük
5

Sınavlar bir amaç değil, bir araçtır. Sınavlarda, öğrencinin ne bildiği değil; neyi, ne kadar kavradığı ya da uyguladığı ölçülür.
Sınav tarihleri en az bir hafta önceden öğrencilere duyurulur. Yazılılarda bilgi ve beceriyi ölçen kapsayıcı sorular sorulmasına; soruların açık, anlaşılır, kısa ve tüm konuları kapsar nitelikte çok sayıda olmasına; soruların ezbere dayalı olmamasına ve öğrencilerin imgeleme gücünü geliştirecek nitelikte olmasına; yazılı soruların fotokopi ile çoğaltılmasına; yazılıların bir ders saati içerisinde yapılmasına; not bareminin kağıtlarda gösterilmesine; yazılı bittikten hemen sonra cevap kağıdının bir örneğini öğrencilerin görebileceği sınıf panolarına takılmasına; öğrencilerin yanlışlarını görebilmeleri için isteyen öğrenciye sınav kağıdının gösterilmesine ve yapılan sınavların sonuçlarının en geç 10 gün içerisinde öğrenciye duyurulmasına karar verildi.

6. İlköğretim Kurumları Yönetmeliğinin ilgili maddeleri okundu. Burada ölçme ve değerlendirmenin genel esaslarına dikkat çekildi. Değerlendirme ve not verme sistemi üzerinde duruldu.
7. Türkçe dersinde 2. dönemde 3 yazılı,3 ders içi performans, 1 performans görevi, 1 proje notu verileceği belirtildi.
Yönetmeliğin, “Öğrenciler, bir ders yılında istedikleri ders veya derslerden bireysel ya da grup çalışması şeklinde en az bir proje; her yarıyılda derslerden bireysel ya da grup çalışması şeklinde en az bir performans görevi hazırlar.”hükmü vurgulandı.
Ölçme ve değerlendirmenin belirtilen esaslar doğrultusunda yapılacağı ifade edildi.
Tuğba ALPAY, “Proje ödevi ve performans görevleri hakkında düzenli aralıklarla bilgilendirme, hatırlatma ve gözden geçirme çalışmalarının yapılmasının gerekiyor.”dedi.
8. Türkçe dersine ait yıllık ve ders planlarının, İlköğretim Türkçe ve Güzel Yazı Programı ile Atatürk İlke ve İnkılapları Yönergesi dikkate alınarak yapılacağı ifade edildi.

6. ve 7. sınıflarda yıllık ve ders planı konusunda yeni programa göre hareket edileceği belirtti.
9. Türkçe dersinde işlenen konuların türü ve özellikleri göz önünde bulundurularak anlatım, dinleme, not tutma, soru-cevap, araştırma, inceleme, tartışma, karşılaştırma, dramatizasyon yöntem ve tekniklerin bir veya birkaçının uygulanacağı belirtildi.

10. Atatürkçülük konuları, 2457 ve 2504 sayılı tebliğler dergisinden okundu. Bu konuların yıllık planlarda belirtildiği şekilde 1.dönem işlendiği ve 2. dönemde işlenmeye devam edeceği belirtildi.

11. Gerek hazırlık çalışmaları için gerekse pekiştirme çalışmaları için ders kitapları yanında sınıf kitaplığı ile ilçe kütüphanesinden yararlanılması yönünde öğrenciler sürekli yönlendirilecektir. Öğrencilere kitap okuma alışkanlığı kazandırılacak.
Murat ÖZAKÇA, “ İlimizde geçen senenin başından bu yana uyguladığımız “Okuyan Okullar Projesi” kapsamında ilk dersin ilk 20 dakikasını kitap okumaya ayırıyoruz. Bu etkinliğin uzun vadede çocuklarımıza okuma alışkanlığını kazandırma noktasında başarılı olacağını düşünüyorum.”dedi.
Tuğba ALPAY, “Öğrencilerin araştırma, inceleme yetileri geliştirilecektir. İşlenecek konular sırası geldikçe öğrencilere duyurularak onların önceden derslere hazırlıklı gelmeleri sağlanacak. Öğrencilere ders içi ve ders dışı etkinliklerinde yardımcı olunacaktır.
Kaynak araç ve gereçler konusunda; -Sınıf ve okul kitaplıklarında Atatürk kitaplarının çoğaltılması - Sınıf ve okul kitaplıklarında Yazım kılavuzu ve Türkçe sözlüklerin bulunması, ayrıca ilgili konulara göre;
ü Öğretmen kılavuz ve yöntem kitapları
ü Ansiklopediler
ü Dilbilgisi kitapları
ü Klasik roman ve hikâyeler
ü Antolojiler
ü Metinlerle ilgili resimler
ü Kaset, cd ve slâytlar

gibi kaynak araç ve gereçlerin imkanlar ölçüsünde en etkin bir şekilde kullanılması gerektiği belirlenmiştir.

12. Ders dışı etkinlikler olarak, sınıflarda çeşitli köşeler oluşturulması vurgulandı. Ayrıca sosyal etkinlikler çerçevesinde sınıf çapında münazara, okuma alışkanlığını kazandırmak için kitap okuma saati programları düzenleneceğini zümre başkanı belirtti.

13. Türkçe öğretmenleri diğer alan öğretmenleriyle sürekli işbirliği içinde olacaktır. Türkçe dersinin diğer dersler için de önem taşıması; öğrencilerin bu derslerde kendilerini yazılı ve sözlü olarak ifade edebilmeleri; yazı, noktalama ve telaffuzlar konusunda diğer öğretmenlerin de hassas olmaları için zaman zaman işbirliği yapılması uygun görüldü.
14. Murat ÖZAKÇA, “Başarıyı artırmak için sürekli özveri ile çalışmamız gerekir. Öğrencilere hoşgörüyle yaklaşmalı, onlara okulu ve dersleri sevdirmeye çalışmalıyız.”dedi. Görüşme sonucu başarısız öğrenciler için alınacak başarı arttırıcı önlemler aşağıdaki şekilde belirlendi:
a) Öğrencilere planlı çalışma alışkanlığı kazandırmak için şube rehber öğretmenleriyle görüşülecek
b) Öğrenci velileriyle görüşülerek çalışmak için öğrencilere gerekli imkanların sağlanması istenecek
c) Derse hazırlıklı gelmenin faydaları anlatılarak gerekli kontroller yapılacak
d) Başarısız öğrencilerin ders içi ve ders dışı etkinliklere katılması sağlanacak
e) Öğrencilerin derste başarısını artıracak yönde görsel ve işitsel tekniklerin kullanılması gerekmektedir.
KARAR: Aynı sınıfa giren öğretmenler, şube öğretmenleri kurul toplantısında sınıf başarısı, başarılı ve başarısız öğrencilerin durumunu görüşerek alınacak önlemleri belirleyecektir. Öğrencilerin sorunları ve başarıları için yapılacak çalışmalarda ortak hareket etme kararına varıldı.

15. Başarı ve tüm eksikliklerin giderilmesi için sıkı işbirliği, özveri ve sürekli çalışma anlayışına yönelme ve Atatürkçü düşünce doğrultusunda başarıya giden nesiller yetiştirme amacına uygun bir eğitim – öğretim dönemi olması dileklerinde bulunuldu ve toplantı sona erdi.



Murat ÖZAKÇA Tuğba ALPAY
Türkçe Öğretmeni Türkçe Öğretmeni TUNCAY YILDIZ
Okul Müdürü