Traction Control System (TCS) / ASR

TCS ya da ASR ayrı terimler gibi görünselerde temelde ikisininde işi patinajı önlemektir. TCS (bizim arabada bulunduğu için bunu seçtim), gaza fazla yüklenmelerde veya çok kaygan ortamlarda arabanın çekişin gerçekleştiği tekerleklerden birinin diğerine göre daha hızlı dönmeye başladığı durumlarda( yani patinaj ) devreye girer. Peki bu sistem patinajı nasıl durdurur. Varsayıyoruz ki gazı köklediniz ve araç patinaj yapmaya başladı. İşte bu anda aşağıdaki şekildeki 2 numaralı sistem aracın ön tekerlerin devir farkını algılar ve hemen 4 numaralı fren basıncı algılayıcısını ve 5 numaralı ABS kontrol ünitesini uyarır. Bu üniteler de (siz hala gaza basmaya devam etmekte ısrar ediyorsanız), patinaj yapan tekere fren uygularlar ve patinaj kesilesiye kadar bu işlemi sürdürürler. Yani patinaja kalan tekerleğe titreşim uygulayarak diğer tekerlekle aynı hızla dönmesini sağlar. Buda stabil bir kalkış sağlar. Diğer yöntem ise patinaj yapan tekere fren uygulamak yerine, gazı kesmektir. Teker patinaja başladığı anda 3 numaralı 'motor kontrol ünitesi', 6 numaralı enjeksiyon pompası ünitesini uyararak gezı kesmesini söyler, o da gazı gerektiği kadar keser ve patinaj önlenir. İşte sistem böyle çalışıyor, ama bu sistem performanslı kalkışları düşündüğünüzde avantajdan çok dezavantaj getirir. Yani bu sistemle gazı kökleyip de kalkarsanız, normal şekilde kendinizin patinaj yaptırmadan kalktığınızdan daha yavaş kalkarsınız. Bunun için otomobil dergilerindeki 0-100 testlerinde pilotlar, bu sistemi devreden çıkartırlar. Zaten bu iş arabanın içindeki bir düğmeyle yapılabiliyor.
Kaynak: ReformTürk http://www.reformturk.com/showthread.php?p=83614



Bu sistemin avantajını anlatmak için bir örnek: mesela TCS'siz bir arabayı kışın buzlu bir yolda düşünün. Sahibi sabah kalkmış işine gidecek. Arabanın bir tekerleği asfalt bir tekerleği ise buz üzerinde. Adamcağız gaza yükleniyor, 2. viteste kaldırmayı deniyor ama tık yok çünkü araba asfalttaki tekerin sürtünmesinden yararlanamıyor, bütün motorun gücünü buz üzerindeki tekere veriyor. TCS'nin farkı burda ortaya çıkar. TCS patinaja giren lastiğe ilk anda ABS uygulayarak sanki buz üzerindeki lastikte sürtünmenin daha fazlaymış gibi bir durum yaratıyor. Tabi arabada zavallı asvalt üzerindeki tekere güç uyguladığında araba gayet stabil bir biçimde kalkıyor. Bir nevi sistem arabayı kandırıyor. Bu sistemin dezavantajı derseniz disklere çok yüklendiğinden ısıtıyor. Konsolda büyük bir titreşim oluşuyor ve hoş olmayan sesler çıkıyor ama nede olsa ABS'de de bu var. Gaz pedalının atması olayı var ki insan korkup ayağını çekiyor. Motor bakıyor siz hala dip gaz yükleniyorsunuz gazı sonuna kadar kaldırıyor. Artıları kafadan kaymayı bir yere kadar engellemesi , manevra yeteneğini artırması, her ortamda patinajsız kalkış sağlayabilmesi daha ne istiyonuz...