KİTAP OKUMANIN AMACI
İnsanlar farklı sebeplerden dolayı kitap okur. Bu sebeplerin bazıları şunlardır:
- Bilgilenmek,
- Başka yaşamları anlamak,
- Başka insanları tanımak,
- Farklı iç çatışmaları ve ilişki çatışmalarını anlamak,
- Farklı dünyalarda farklı deneyimler yaşamak,
- En önemlisi de kendini tanımak,
- (Siz de kendi amacınızı ekleyebilirsiniz.)
kaynak: https://sorcev.com/cocuklara-okuma-a...l-kazandirilir
Kaynak: ReformTürk http://www.reformturk.com/showthread.php?p=134776
Bütün bunların hepsi iç motivasyondur. Kitap da bu amaçla okunmalıdır.
Ama maalesef babanın bu vaadi, çocuğu bu iç motivasyonlardan uzaklaştırır.
Kitap okumaya, dış motivasyon (wifi şifresine ulaşım) yükler. Peki okuma eylemine dış motivasyon yüklerseniz, ne olur?
YÜZEYSEL OKUMA
Çocuk; kitabı, karakterleri ve olayı anlamak ve en önemlisi de anlamlandırmak için değil, ilçenin adını bulmak için okur.
Kitabı yüzeysel olarak tarar. Anlamlandırması gerekenleri (olayları, karakterleri, çatışmaları, duyguları v.b.) es geçer.
Wifi şifresine ulaşmak için, kitabı hızlıca tarar. Anlamlandırma ve dolayısıyla keyif alma süreci gerçekleşmez.
WIFI ‘AMAÇ’, KİTAP ‘ARAÇ’ OLUR
Bu yöntem; çocuklara aynı zamanda şu mesajı verir: Wifi amaç, kitap okumak ise araçtır.
Böylelikle internete ulaşım yüceleşir ve çok önemli hale gelir. Aslında tam tersi internetin önemi azaltılmalıdır.
Kitap okumak da araca dönüşür. Kitap önemsizleşir.
Çocuğun gözünde internet (amaç) önemli, kitap (araç) önemsiz hale gelir.
MOTİVASYONUN SÜRDÜRÜLMESİ
Dış motivasyonla davranışı sürdürmek mümkün değildir.
Diyelim ki çocuklar bu kitapta şifreyi buldu. Baba daha sonra başka bir şifre oluşturmak zorunda. Bunu sürdürmek çok zordur. Çocuk ilçenin adını bulduktan sonra okumayı zaten bırakır.
Ödül, patlak bir tekere sürekli dışarıdan hava vermeye benzer.