Yılın soğuk kış ayları birçok sorunu da beraberinde getirir. Kar yağdığında kayganlaşan zeminlerde biraz beceri ve pratik bilgiyle problemsizce ilerlemek mümkün.

Düşen ilk kar taneleriyle birlikte sürücülerin kaza korkuları da artamaya başlar. Kötü, hatta ölümcül bir kazaya sebep olma ya da karışma korkusu yavaş yavaş bilinçaltında şekillenerek yukarılara doğru tırmanır. Aslında birkaç küçük hazırlık ve uygun sürüş teknikleriyle bu problemin önüne geçmek oldukça kolaydır.

İyi görüş: Görüş ne kadar iyiyse, güvenlik de o kadar yüksektir. Yola çıkarken otomobilin camlarını kar birikintileri, buz ve buğulanmadan temizleyin ve asla çevreyi küçük bir delikten izlemeye kalkmayın. Hızlanmaya başladığınızda uçuşmaya başlayacak olan karın arkanızdan gelenlerin görüşünü olumsuz etkileyebileceğini düşünerek otomobilinizin tavanını da kar birikintilerinden temizleyin.

Hazırlıklı olmak: Çok kar yağan bölgeler için en iyi hazırlık mümkün olduğu kadar yeni kar lastiği kullanmaktır.

Yola çıkış: Mümkün oluduğu kadar rahat oturmaya ve asla kalın şeylerle direksiyona geçmemeye dikkat edin. Kalın paltonu çıkarmadan direksiyona geçmenin hareketlerini oldukça kısıtlayacağını ve emniyet kemerinin koruyucu etkisini azaltacağını asla aklından çıkarkma. Motoru çalıştırdıktan sonra ısıtmak için beklemek yerine hemen yola çık. Bu sayede katalizörü daha hızlı ısıtarak daha çabuk devreye girmesini sağlar ve motor yağının benzin buharı nedeniyle sıvılaşmasını önleyerek zararlı emisyon rakamlarının abartılı şekilde artmasını engelleyebilirsin (tabi bu umurundaysa!). Yola çıktığında kalorifer sisteminin üfleçlerini maksimuma getirip tüm havayı ön cama yönlendirerek nefesinden gelen nemli havanın yaratacağı buğulanmadan kurtulabilirsin. Camı hafifçe aralayarak hava sirkülasyonu yaratabilirsin.


Eğer arkadan itişli bir otomobil kullanıyorsan bagajınıza koyacağın
birkaç kum torbası tekerleklerin daha iyi tutunmasını sağlayacaktır.

Sürüş stili: Herkes bilse de bir kez daha tekrarlamanın kimseye bir zararı yok. Daha dikkatli sür, yani normal günlere göre daha yavaş ve öndeki araçlarla daha fazla takip mesafesi bırakarak kullan. Fren mesafesinin uzayacağını asla aklından çıkarma, abartılı hızlanma ve frenlerden mümkün olduğu kadar kaçın. Eğer aracında ABS varsa bunun faydalarını kullan: hafif hafif titremeye başlayan fren pedalı, lastiklerinin tutunma potansiyelinin nerede olduğunu sana gösterecektir. Eğer ABS yoksa bloke olmuş tekerleklerle asla yönlendirme yapılamayacağını aklından çıkarma. Bu nedenle fren sonrasında araç kayarken engele uygun bir mesafe kala freni bırak ve engeli bu şekilde aşmaya çalış. Mümkünse bu engel aşma manevrasını trafiğe kapalı boş bir alanda çalış, böylece trafikte başına gelebilecek bazı şeylere hazırlıklı olur, yaptığın hareketlerin karşılığında arabanın vereceği tepkiyi önceden bilebilirsin. Yumuşak ve taze karda tam frenin duruş mesafesini kısaltacağını aklından çıkarma, çünkü bloke olan ön tekerlekler bir kürek gibi işlev görerek aracın önünde kar birikmesini sağlar. Bu durum ani fren yaptığında kısa sürede durmanı sağlaması bakımından avantajlı da olsa sonra arabanın toplanan o kara saplanacağını ve çıkarmak için uğraşman gerekeceğini unutma.
Kaynak: ReformTürk http://www.reformturk.com/araba-hastalari/38427-kis-aylarinda-arba-kullanmaya-dikkat.html#post83442

Rizikolar: Rüzgara açık yerlerde (açıklıklar, köprüler…) buzlanma riskinin artacağını ve yolu kaplayan kar tabakasının altında buzdan bir zemin olabileceğini asla unutma. Virajlara girerken hızını mümkün olduğu kadar düşür ve direksiyonu mümkün olduğu kadar yavaş çevir. Aracının tekerleklerini mümkün olduğu kadar homojen zeminde tutmaya özen göster: örneğin sol taraftaki tekerlekler karlı, sol taraftakiler toprak zeminde asla ve asla olmasın.

Kalkış: Alışmış olduğun gibi birinci viteste kalk. Hafifçe patinaja düşen tekerlekler karı kazarak asfalta ulaşmayı sağlayabileceğinden kalkışına yardımcı bile olabilir. Araban hala kalkmıyorsa 2. viteste kalkmayı dene, yarım debriyajla azar azar gaz ver. Çoğu kişi ne kadar gaz verir, ne kadar yüksek devirde debriyajı bırakırsa aracın o kadar kolay kalkacağını sanır; ancak bu arabanın takıldığı yere oturmasından başka bir işe yaramaz. Eğer kaygan bir zeminde hareketsiz kaldıysan birinci ve geri vites arasında hızlı geçişler yapıp gaza basarak kurtulmayı dene. Bu da yardımcı olmuyorsa çekişin olduğu tekerleklerin altına birşeyler koy ve yakın çevresindeki karları mümkün olduğu kadar temizle.

Yokuşlar: Yokuş tırmanıyorsan mümkün olduğu kadar hızlı girerek tekerlekler döndüğü sürece aracın hareket enerjisinden faydalanmaya çalış, durmaya yakınken gaz ver. Eğer hiçbir şey işe yaramıyorsa geriye dönüp başka bir yol bulmaya çalış! Uzun yoldan gitmek tek bir yokuşta birkaç saat geçirmekten her zaman için daha mantıklıdır.

Arkadan itişli otomobil: Eğer arkadan itişli bir otomobil kullanıyorsan bagajınıza koyacağınız birkaç kum torbası tekerleklerin daha iyi tutunmasını sağlayacaktır. Ben her kış lastiklerimi çivili lastiklerle değiştiririm ve normalde kullandığım performans lastiklerini de bagaja koyarım. Sen de aynı şeyi yaparak etrafta kum torbası aramaktan kurtulabilirsin!

Önden çekişli otomobil: Eğer otomobilin önden çekişliyse ve yokuş yukarı çıkmakta zorlanıyorsan aracının yönünü değiştir ve yokuşu geri geri çıkmayı dene. Tabii trafik buna müsaitse.