Mimar Sinan ve Deha Buluşları
>
> Mimar Sinan'in Selimiye Camii'nin kubbesini o
> >genisliðe oturtmak için 13 bilinmeyenli bir denklemi
> >matematiðin bilinen 4 ana
> >
> >isleminden farkli besinci. bir islem yaratarak
> >cozdugu soylenir.
> >
> >Ayrica minarelerin serefelerine cikanlarin yolda
> >birbirlerini gormemeleri ise buyuk bir bir dehanin
> >urunudur.
> >
> >Almanlar ayni sistemi meclislerinin onundeki dev
> >kurede kullanmislar.
> >
> >Mimar Sinan bu sistemi 2 metre capindaki minarelere
> >yuzyillar once monte edebilecek bir dehadir.
> >
> >Almanlarin dehasi ise, o cirkin metal yiginina
> >Selimiye'den fazla turist cekebilmelerindedir..
> >
> >*******************************************
> >
> >Bir gun Selimiye Camii'ne girenler,
> >
> >kubbenin altiýnda bir Japon'un ayaklarini kibleye
> >doðru uzatmis sirtustu yattigini gormusler
> >
> >Tabii hemenJapon'u, "Burasi kutsal bir yer. Bu
> >sekilde yatmak bizim inanclarimiza gore
> >saygisizliktir.
> >
> >Lutfen oturun veya ayakta durun" diyerek uyarmislar.
> >
> >Ancak, Japon trans vaziyetteymis,
> >
> >gozlerini kubbeden ayirmadan soyle sayikliyormus:
> >
> >"Bu imkansiz. Ben yillarin muhendisiyim. Bu kubbe
> >var olamaz.
> >
> >Hayal goruyorum. Bu kubbenin orada o sekilde durmasi
> >fizik ve matematik kurallarina aykiri.
> >
> >Bu imkansiz, orada hicbir sey yok,orada hicbir sey
> >yok..."
> >
> >*********************************
> >
> >Selimiye camisisinin zemini gevsek toprakmis.
> >
> >Bu nedenle minarelerinin yakin zamanda yikilacagi
> >farkedilimis.
> >
> >Uluslararasi bir grup bilimadami toplanmislar.
> >
> >Nasil kurtaririz bu tarihi minareleri diye kafa
> >kafaya vermisler.
> >
> >Sonucta en son teknoloji olan metal kelepcelerle
> >minarelerin temellerini sabitlemenin en iyi cozum
> >olduðuna karar vermiþler.
> >
> >Minarelerin temellerini acinca, koymayi dusundukleri
> >kelepcelerin aynisiyla karsilasmislar.
> >
> >Mimar Sinan bilmem kaç yüzyil once ayni seyi
> >dusunmus megerse....?
> >
> >*********************************************
> >
> >
> >
> >1950-60 arasi bir tarihte insaat muhendisi, mimar ve
> >jeofizikçilerden olusan bir Japon heyeti Turkiye'ye
> >gelmis.
> >
> >Heyet Imar ve Iskan Bakanligi'ndan izin alarak
> >ulkemizdeki tarihi yapilari incelemeye baslamis.
> >
> >Ayasofyayi, Yerebatan Sarnicini filan gezdikten
> >sonra sira Sinan' in kalfalik eseri Suleymaniye
> >Camisi'yle Sinan'in ogrencisi Mimar Davut
> >
> >Aga'nin eseri Sultanahmet Camisi'ne gelmis.
> >
> >Japonlar bu camiler uzerinde gunlerce inceleme
> >yapmislar.
> >
> >Her geçen gun saskinliklari daha da artiyormus.
> >
> >Cunkü Japonlar daha ilk incelemede camilerin gevsek
> >bir zemin uzerine insa edildiðini anlamislar.
> >
> >Ama bunca yil, bu camilerde bir catlak dahi
> >olmamasina akil sir erdirememisler.
> >
> >Bunun uzerine Tuürkiye programinin gerisini tamamen
> >iptal edip, bu iki cami üzerine yogunlasmislar.
> >
> >Arastirmalarinin sonucunda herhangi bir sarsinti
> >sirasinda bu iki caminin sabitlenmediðini aksine
> >yerinde oynayarak yikilmaktan kurtulabildiði ortaya
> >çikmis. Minareleri incelediklerinde ise dumurlari
> >ikiye katlanmis.
> >
> >Minarelerin cok daha gelismis bir rayli sistem
> >mekanizmasi uzerine oturtulduðunu ve her yone
> >yaklasik 5 derece yatabildiðini gormusler.
> >
> >Daha derin arastirma yapmak için Edirne'ye,
> >
> >Sinan'in ustalik eseri Selimiye Camisi'ne gitmisler.
> >Ordaki olaganustu sistemleri gorunce iyice dumur
> >olmuslar.
> >
> >
> >
> >Selimiye'nin tüm sirlarini aylarini harcayarak
> >cozmüsler.
> >
> >Japonya'ya donduklerinde ise Sinan'in sirlarini
> >uygulamaya sokarak sehirlerini Sinan'in kullandigi
> >sistemlerle kurup muazzam gokdelenler dikmisler.
> >
> >Yani su an gelismis ulkelerin gokdelen yapiminda
> >kullanildiklari cogu sistem,
> >
> >yuzyillar önce Sinan'in gelistirdigi
> >mekanizmalarmis.