Yazar : Süleyman ÇELENK, Neşe TERTEMİZ, Nurdan KALAYCI / Yayınevi : Nobel Yayıncılık

Kitap 3 bölümden oluşmaktadır. 1. Bölüm, Cumhuriyet öncesi ilköğretim, 2. Bölüm, Cumhuriyet döneminde ilköğretim ve 3. Bölüm olarak 1968 sonrası gelişmelerdir.



1. bölüm olan cumhuriyet öncesi ilköğretimde; İslamdan önceki Türklerde ilköğretim ele alınmıştır. Burada Hunlar ve Göktürkler, Uygurlar ve Orhun abideleri ele alınmıştır.



İslamiyet sonrası ilköğretimde Karahanlılarda , Selçuklularda, Osmanlılarda ilköğretim ele alınmıştır. Özellikle Tanzimat dönemi, I. Ve II. Meşrutiyetin eğitime etkisi de ele alınmıştır.
Kaynak: ReformTürk http://www.reformturk.com/lise-edebiyat-dersi/20786-ilkogretim-programlari-ve-gelismeler.html#post39506



Özellikle Osmanlılarda sıbyan mektebi ve meclisi maarifi umumiye önemlidir.



2. bölüm olan cumhuriyet döneminde ilköğretim ise köklü değişiklikleri içermektedir. Bu dönemlerde çeşitli önemli olaylar olmuştur. Bunlar; 1921 maarif kongresi, harf inkılabı, karma eğitim, tevhid-i tedrisat kanunu, ve John Dewey olarak sıralanabilir. Özellikle John Dewey Türkiye’ye çağrılarak Türkiye’ye yönelik olarak bir eğitim programını hazırlaması istenmiş ve John Dewey Türk eğitim sisteminin çekirdeğini oluşturmuştur.



Bu dönemde 1924 , 1936, 1948 ilköğretim programları mevcuttur. Ayrıca bu dönemlerde köy okulları da dikkat çekicidir. Ayrıca 1962 ve 1968 ilkokul programları da yapılmıştır.



3. bölümde 1968 ve sonrası ilkokul programları ele alınmış ve günümüzde en son haliyle karşılaştırılma yapılmıştır. Bu programların tamamı ders ders tek tek ele alınarak değerlendirilmiştir.