KARANLIK ODA Kendi karanlık odanızı kurmak
Kendinize ait resimleri basmak için yarı profesyonel bir karanlık odaya girme şansınız yoksa, kendi karanlık odanızı kurmak zorundasınız. Başlangıçta her ne kadar gözünüzü korkutsa da aslında o kadar da zor değildir ve sizin için çok kazançlı olabilir.
İhtiyacınız olan ilk şey küçük bir odadır (1,8 x 2,4 m yeteri kadar geniş olmakla birlikte, daha geniş bir oda daha iyi olacaktır). Evinizde bulunan ikinci tuvalet, banyo veya yatak odasını kullanabileceğiniz gibi, garaja kendi odanızı bile inşa edebilirsiniz. Sonuçta karanlık odanın yeri önemli değildir. Mekanda bir musluk bulunması artı puandır, böylece baskılarınızı yıkamak için odayı terk etmeniz gerekmez, ancak yine de odayı ayarlarken şart değildir.
Karanlık odayı kuracağınız yeri tespit ettikten sonra sıra ikinci adım olan karanlığın sağlanmasıdır. İşin en kolayı ve en az çekici yanı bütün olası ışık kaynaklarının bantla kaplanmasıdır. En önemli konumda bulunan kapı ve çevresinin ışık geçirmesini önlemek için zemin de dahil tüm alanı köpükle kaplamanız gerekecektir. Bu işlemden sonra kapının ışığı sızdırmaya devam etmesi durumunda koyu renk bir battaniye alarak kapının üstüne asın. Odanın yeteri kadar karanlık olup olmadığını anlamak için bir beyaz kağıt alarak odanın ortasına gidin ve bütün ışıkları kapatın. Beş dakika geçtikten sonra eğer kağıdı göremiyorsanız, geri kalan ekipmanı kurmaya başlayabilirsiniz.
Karanlık oda içinde kullanacağınız ekipman ne kadar titiz olmak istediğinize ve ne tür teknikleri kullanmak istediğinize bağlı olarak biraz pahalı olabilir. Gereken bütün ekipmanı ikince elden toplam 150 $'a alabilirsiniz, ancak son model cihazlar kullanmaktan yanaysanız yaklaşık 2000 $'ı gözden çıkarmanız gerekebilir.
Aşağıda en temel ve gerekli malzemeler verilmiştir:
Agrandizör (Fotoğrafları büyütmek için) - İyi durumda bir cihazı yaklaşık 150 $'a satın alabilirsiniz, daha profesyonel çalışmayı planlamıyorsanız, bu yeterli olacaktır. Ancak, cihazın en az 30 x 40cm baskı yapabildiğinden emin olmalısınız, 20 x 30 baskı yapmak istediğinizde kenarları kesmeniz gerekir. İlerde deneyim kazandıkça daha farklı çalışmalar da yapabilmeniz için, büyütücünün aynı zamanda filtre tutabilme özelliğinin olması artı puandır.
Ayrıca, orta ve büyük formatta filmler için, büyütücünüzün negatif tutucularının olması gerekebilir. Bu tip bir film kullanmayı planlıyorsanız, bu tutucuları mutlaka edinmelisiniz. Ancak, büyük formatta film kullanmayı düşünmüyorsanız negatifleri tutturmak için fazladan para harcamaya gerek yoktur.
Timer (Kronometre) - Herhangi bir yerden yaklaşık 20 $'a satın alabilirsiniz. Fazla abartılmış bir cihaz almanız gereksizdir. Sonuçta satın aldığınız kronometrede bir açma/kapama düğmesi varsa ve belirlenen süre sonunda büyütücüyü otomatikman kapatıyorsa, bu sizin için yeterlidir.
Safelight (Kırmızı ışık) - Kırmızı ışık satın almak sizin için bir işkenceye dönüşebilir. Piyasada bulunan birçok baskı kağıdı için farklı kırmızı ışık çeşitlerinin "güvenli" olması gibi bir sorun vardır. Sonuçta, kullanacağınız kağıt türüne bağlı olarak farklı kırmızı ışıklara ihtiyacınız olabilir veya elinizdeki kırmızı ışığın rengini değiştirebilirsiniz. Kullanacağınız kağıt türünü belirlemek için bir Fotoğrafçıya gidip çeşitli sorular sorabilirsiniz. Kağıt türünü belirledikten sonra bunun için hangi kırmızı ışığın kullanılacağını da öğrenebilirsiniz. Daha fazla kağıt çeşidi kullanmayı düşünüyorsanız, rengini değiştirebileceğiniz bir kırmızı ışık satın alın. Bu şekilde daha yolun başında paradan tasarruf etmiş olursunuz.
Developing Trays (Film Banyo Küveti) - Banyo küvetiniz üzerinde fazla düşünülecek bir cihaz değildir. Baskı yapabileceğiniz kadar genişlikte herhangi bir subje kullanabilirsiniz (20x30cm baskı yapmak istiyorsanız 13x18cm ebadında küvet kullanmayın) ancak kimyasallar boşa harcanacak kadar da geniş olmamalıdır (20x30cm baskıdan daha büyük baskı yapmayacağınıza eminseniz 40x60cm ebadında bir küvet almanıza gerek yoktur.)

Film Tanks and Reels (Film Tankı ve Makarası) - Bu sadece kendi negatiflerinizi basmak istediğinizde gereklidir. Eğer istemiyorsanız tank satın alarak paranızı harcamayın. Eğer satın alacaksanız, birkaç makara filmden sonra bozulmayacak şekilde uzun ömürlü bir tank satın alın.
Kalan Malzeme - Makas, kağıt kesici, kurşun veya tükenmez kalem, karıştırıcı, maşa, kağıt havlu, termometre, radyo ve çalışmalarınızı kolaylaştıracağına inandığınız herşey. Bu malzemeleri evinizden temin edebileceğiniz gibi herhangi bir marketten de çok ucuza satın alabilirsiniz.
Bütün malzemeyi temin ettikten sonra, artık içeri girmeye hazırsınız. Burada unutulmaması gereken nokta bütün malzemelerin el altında olması gerektiğidir. Başka bir deyişle, büyütücünüzü küvetin tam önüne yerleştirmeyin, aksı halde baskıları yıkamak için jimnastikçi olmanız gerekir. Büyütücü ve küvetleri bir duvarın karşısına sırayla koyabilir, kimyasallarla kağıtları da masanızın altına yerleştirebilirsiniz. Ancak yine de kendinize en uygun şekilde bir yerleşim planı yapmalısınız.
Fotoğrafçılıkta, görüntülerine birden bire karanlık odada kağıt üzerinde görünmesi kadar eğlenceli bir durum yoktur. Birçokları, kendi baskınızı yapabilmek için çok titiz bir düzen kurmanız gerektiğini savunsa da, buna gerek yoktur. Basit bir karanlık odanın kurulması da basittir ve görüntüler üzerinde daha yaratıcı olabilmenize olanak tanır.
Filmin banyo edilmesi
Aşağıda Siyah Beyaz bir filmin banyo edilmesiyle ilgili genel işlemler açıklanmıştır.
NOT - İşlem süreleri kullanılan kimyasallara ve işleme tabi tutulan negatiflere bağlı olarak değişebilir. Bu nedenle işleme başlamadan önce mutlaka gerekli malzemelerin talimatları okuyun.
İlk olarak, TAM BİR KARANLIKTA, film kutusunu açın ve negatifleri film tankına yerleştirin. Film tankları, içeri ışık sızdırmadan kimyasalların konulup çıkarılabileceği biçimde tasarlanmıştır. Film tankı doldurulup hazır hale getirildikten sonra ışıkları yakabilir ve işleme geçebilirsiniz.
1) Geliştirme
Kimyasallar ve film ile ilgili talimatlara bakın.
Hava kabarcıklarından kurtulmak için tankı tezgaha hafifçe vurun. 5 saniye çalkalayın, daha sonra her yarım dakikada bir 5 saniye çalkalayın. Süre için filmin ve kimyasalların talimatlerını takip edin.
Developer, negatiflerdeki görüntüleri çıkaracaktır.
2) Yıkama
30 Saniye sürekli çalkalayın durdurma banyosu geliştiricinin banyo etme hareketini durdurur.
Kimyasallara ve filme bağlı olarak 2-10 dakika sabitleyin. İlk 30 saniye çalkalayın, daha sonra her yarım
dakikada bir 5 saniye çalkalayın. Sabitleyici, negatiflerdeki görüntüleri, kalitesinin
zamanla bozulmasını önlemek için kalıcı hale getirir....bu nedenle gerekli olan sürenin tamamında sabitlenmesi gerekmektedir. Durulama için 30 saniye daha ayırın. Bütün fazla kimyasalları temizlemek için akan suyun altında durulayın.

3) Hipo Temizlik Maddesi
Genelde yıkama süresinin iki katı kadar sürer. İlk 30 saniye çalkaladıktan sonra 30 saniyelik
aralıklarla çalkalamaya devam edin. Hipo Temizlik Maddesi (sodyumhiposülfit) negatifler üzerinde kalan tüm fazla sabitleyicileri temizleyecektir.
4)Nemlendirici
5 saniye çalkalayın.Nemlendirici, kurutmaya yardımcı olur ve suyun negatifler üzerinde kabarcık yapmasını önler.
5)Kurulama
Gerektiği kadar yapılır.Filmi temiz kuru bir yere asın. Negatifler kuruduktan sonra 4 veya 5 çerçeveli şeritler halinde kesin ve negatif kağıtlarına yerleştirin.
Fotoğraf Baskısının Yapılması
Kendi baskılarınızı yapmak karanlık odanın en keyif verici yanıdır.
Baskı, iki temel adımda yapılır. Öncelikle, agrandizör için poz süresini belirleme amacıyla bir test şeridi yapmanız gerekir. Ardından baskıyı yapabilirsiniz. Her ikisi için gereken işlem de aynıdır.
Test şeridi, baskıyı agrandizörün altında ne kadar tutacağınızı belirlemek amacıyla farklı bazı poz sürelerinde tutmanız için gereklidir. Bu adım teoride gereksiz olmasına rağmen, bol miktarda baskı kağıdının kaçınılmaz hatalar sonucunda heba olmasını önlemek için mutlaka yapılmalıdır.
Kırmızı ışık altında, 20 x 30cm ebadında bir baskı kağıdını 5 adet 6 x 20cm ebadında şeritler halinde keserek başlayın. Ardından, negatiflerinizi taşıyıcıya yerleştirip görüntüye odaklandıktan sonra kronometrenizi 30 saniyeye ayarlayın. Daha sonra, bir parça mukavva kullanarak şeridi, 1/6'sı hariç, bloke edin ve kronometreyi çalıştırın. Her 5 saniyede bir mukavvayı, şeridin bir diğer 1/6'lık parçasına kaydırarak tüm kağıdın pozlanmasını sağlayın. Ardından, aşağıdaki işlemleri gerçekleştirerek şeridi baskıya alın:

1)Geliştirme Banyosu
1 ila 3 dakika sürekli çalkalayın.
Film geliştiricisinden daha güçü olan baskı geliştirme banyosu kullanılmalıdır. Diğer iki kimyasal olan Durdurucu Banyo ve Sabitleyici film veya baskıyla birlikte kullanılabilir.
2)Durdurucu Banyo
Kartın gelişmesini durdurur. En az 10 saniye. Kartınız hala ışığa çıkmaya hazır değildir.
3)Sabitleyici
2 dakika. İlk 30 saniye çalkaladıktan sonra, ara ara çalkalayın. Artık kartınız ışığa çıkabilecek durumdadır.
4)Yıkama
4 dakika. Küveti suyun altına tutarak birkaç kez dolmasını sağlayın.
5)Silme
Gerektiği kadar. Baskılardaki yüzey suyunu sünger veya silgeçle alın.
6)Kurulama
Gerektiği kadar. Temiz, kuru bir yerde havayla kurulayın veya elektrikli bir kurutucu
kullanın.
Test şeridi sabitlendikten sonra normal bir ışık altında bakabilir ve nihai baskının ne kadar süreyle pozlanacağına karar verebilirsiniz. Ardından, agrandizörü yeniden ayarlamaya gerek kalmadan (doğru odaklama hariç), kronometreyi ayarlayın ve test şeridi için açıklanan adımları izleyin, ancak tüm baskının gerekli bütün süre boyunca pozlanmaya bırakın.
Baskılar, bir kırmızı ışık altında da geliştirilebilir. Ancak, açıkta fazladan baskı kağıdı bırakmamanız gerekir çünkü ancak tamamen karanlık bir ortam 100% güvenlidir. 5 dakika sonra bile bir kırmızı ışık, kağıdın donuklaşmasına ve nihai baskınızın kalitesinin düşmesine neden olabilir.
Sonuç olarak, karanlık odanızı kurduktan sonra film banyo etmeye hazırsınız demektir.

KAMERA ÖZELLİKLERİ VE BAKIMI: Temizlemek için lense üflemeniz, onun ince kaplamasına zarar verebilir. Bunun için bir hava şırıngası, fırça veya mercek temizleme bezi kulanın.
Işığın merceğe fazla doğrudan geldiği durumlarda bir mercek gölgesi veya avuçlarınızı kullanın. Böylece, açıklık ağızlarının parlamasına ve baskılarınızda olağandışı şekillere veya ışık yanıklarına yol açan aşırı ışık olan "kamaşma" önlenir.
Bileşke
Görüntü alanını üç parça olarak düşünün. Görsel olarak dengeli bir bileşke, örneğin, görüntünün ufuk çizgisinin en üstten üçüncüye yerleştirilmiş olması gibi. Görüntüde gökyüzünün hakim olmasını istiyorsanız ufuk çizgisini alttan üçüncü sıraya getirin. Ayrıca, ölü nokta dışında bir ana subjenin yerleştirilmesi ilginç olabilir.
Çerçevenin sol veya sağından bir üçüncüyü deneyin.
Bir negatifin parçaları, fotoğrafik bir baskınınkilerden biraz daha uzundur. Bunu kompanse etmek için subjeyi çerçeveye oturturken fazladan marj bırakılmalıdır. Büyütme yaparken, bu size, kesmede daha fazla kolaylık sağlayacaktır.
Poz
"Güneşli 16" kuralını hatırlayın. Parlak güneş ışığı altında, açıklığınızı f-16 ve enstantane hızını, seçtiğiniz film hızının tam aynısı veya çok yakını olarak ayarlayın. Örnek: Kameranız ISO 100 olarak ayarlıysa, açıklık olarak f-16'yı ve objektif kapağı hızı olarak da 1/100'ü seçin. Kameranız ISO 400 olarak ayarlıysa, açıklık olarak f-16'yı ve objektif kapağı hızı olarak da 1/500'ü seçin.
Aynı görüntüyü, çok az farklı poz sürelerinde iki veya üç kez daha fotoğraflayın. Buna "poz taraması" denir. İşe en çok yarayan pozu seçebilmenizi sağlar. Örneğin, daha karanlık bir poz, aydınlık bir pozdan daha loş bir ortam sağlar.
Arkadaş Portreleri
Arka planı basit tutun. Bu, vurgulayacağınız ana subjedir.
Parlak veya koyu renk modelli bir tişört en önemli özelliği, yüzü götürebilir.
Gün ışığında çekilen portreleri tamamlamak için bir flaş kullanın. Buruşuklukları ve aşırı gölgeleri en aza indirgeyerek kusursuz bir görüntü elde etmenize yardımcı olacaktır.
Bir insanın fotoğrafı çekilirken, kişiyi hafif bir açıyla döndürmeniz hem size hem de ona avantaj sağlar. Daha ince görünürler ve siz de daha ilginç açı ve ışıklı bir çekim yapabilirsiniz. Bu şekilde "pasta keser gibi" bir çekim yapmaktan kurtulursunuz.
İnsanları fotoğraflarken çeşitli donanımlar ekleyin: bu bir güneşlik, gitar, tenis raketi veya tuttuğunuz takımın şapkası olabilir. Bu şekilde ilerde fotoğrafını çektiğiniz kişilerin takdirini kazanırsınız.
Zamanınızı toplu çekimlere ayırın. İnsanların fotoğraf çekilirken kollarını birbirinin boynuna doladığı pozlardan kaçının. Omuzlar üzerinden sarkan veya bele sarılı eller oldukça rahatsız edici ve yersiz bir görüntü verir.
Kolay ve önemli bir portre de, doğrudan pencereden yansıyan ışıkla yarısı açıkta kalmış subjedir. Yüzün sadece bir yarısında koyu bir gölgenin durması iyi bir hava verecektir.
"Birleştirmeden" yani arka plana gereksiz görüntülerin girmesinden kaçının: örneğin subjenin başının üzerinde üç fidanın yetiştiriliyormuş gibi görünmesi, kulakların tam ortasından ateş edilmiş izlenimi veren bir ufuk çizgisi veya çerçevenin tam köşesinden bir ayak veya dirseğin giriş yapması gibi.
Kaynak: ReformTürk http://www.reformturk.com/showthread.php?p=51576
Arka planı oldu diye kabul etmeyin. Her zaman için üzerinde titizlikle çalışın. Subjenin konumunu veya görüntü açısını değiştirin.
Arka plan subjeden gözle görülür ölçüde daha parlaksa, bir siluet görüntüsü elde edersiniz. Bunu önlemek için subjenin yüzüne doğru yaklaşın ve buradan ir ışık değeri alın. Eski konumunuza gelin, yeniden odaklanın, çerçeveyi yeniden ayarlayın ve fotoğrafı çekin.
Hareketli Çekimler
Zamanı durdurmak için kameranızı manuel modda kullanın ve enstantane hızı olarak 250 veya daha fazla bir değer seçin. 400 gibi bir film hızı seçmek size en uygun olanıdır ve daha küçük açıklıklar seçerek alan derinliğini artırmanızı sağlar.
Hareket izlenimi yandıran görüntüler için kameranızı manuel modda kullanın ve enstantane hızı olarak 30, 60 veya 125 değerlerini seçin. İstenen bulanıklık, subjenin ne hızla hareket ettiğine bağlı olarak daha ince veya yoğun olabilir. Birkaç çekim yapabilir ve en doğru etkili bırakanı seçebilirsiniz.
Hayvanlar
İnsanların, hayvan resimleri için doğrudan tepelerinden deklanşöre basarak fotoğraf çekmesi yaygın bir yanlıştır. Daha hoş görünen ve doğal bir fotoğraf elde etmek için hayvanların göz seviyesine gelmek gerekir. Bunun için çömelmeniz veya uzanmanız gerekebilir. Bir başka yol da hayvanı bir kutu, tabure, ağaç kütüğü veya pencere eşiği gibi yüksek bir yere de çıkarabilirsiniz.
Yaşamdan kesitler
En az görünen gölgelerle ilgilidir. Gölge yaparak, değişik alanları ilginç şekillerle doldurabilir ve ilgi çekici hale getirebilirsiniz. Gölgelemede kullanılan figür veya obje hakkında daha fazla bilgi verirler.