83. TOP SAVAŞI:yirmi adım aralıkla bir kale çizilir. Her iki takım kalelerin içine girer. Portakal büyüklüğünde bir lastik topu karşıdan karşıya atarak birbirlerinin vurmaya çalışırlar. Vurulanlar oyun alanı dışına çıkar. Öğretmen oyun süresini belirler. O sürenin sonunda hangi taraftan daha çok oyuncu vurulmuşsa o takım oyunu kaybeder. Topu elle karşılayıp tutanlar vurulmuş sayılmaz.
84. MUM DİREK:takım oluşturan çocuklar yüzleri duvara dönük olmak üzere beş adım açıkta dururlar. Ebe de yüzünü duvara döner, fakat duvardan bir iki adım uzakta durur.arkadaşlarından biri topu duvara atar ve top geri gelirken ebe topu tutar ve yüzünü hızla dönüp mum direk diye bağırır. Hepsi de oldukları yerde dururlar. Ebe onlardan birine topu atar,vurabilirse o kişi ebe olur. Vuramazsa topu alır ve oyun tekrar başlar.
85. TAVŞAN YARIŞI:ortaya bir çizgi çizilir. Çizginin iki yanına,yirmişer metre uzağına iki sıra halinde takımlar dizilir. Öğretmenin düdük çalmasıyla çocuklar dört ayak, tavşan gibi sıçrayarak orta çizgiye kadar koşarlar. Hangi gruptan daha çok çocuk çizgiye ulaşırsa o taraf oyunu kazanır.
86. TAVŞANLA TAZI : birbirine uzaklıkları 50-60 adım olan iki daire çizilir. Çocuklar iki gruba ayrılarak bu dairelere girerler. Bunlar tavşanlardır. Bir oyuncu tazı olur ve iki dairenin arasında durur. Oyunun başlamasıyla tavşanlar dairenin daireye koşmaya başlar. tazılar tavşanları yakalamaya çalışır. Kimi yakalarsa o tazı olur. Tazı sayısı arttıkça tavşanların yakalanması kolaylaşır. Tazılar tavşanları sadece daireden daireye koşarken yakalayabilirler. Dairenin içindeyken yakalayamazlar. Bütün tavşanlar yakalanıp bittikten sonra oyun yeniden başlar.
87. TİLKİ KUYRUĞUN KOPUYOR:oyuncular oyun alanında dağınık düzende yerlerini alırlar.her oyuncunun elinde ucu düğümlenmiş bir mendil vardır. Düğümlü mendilleri pantolonlarının ya da kemerlerinin arasına kuyruk biçiminde sıkıştırırlar.oyunun başlama işareti ile birbirleriyle kuyruklarının koparmaya yani mendilleri kapmaya çalışırlar. Oyun sonunda en çok mendil toplayan oyun birincisi olur.
88. ELMA TOPLAMA : oyuncular iki eşit gruba ayrılırlar. Her grup kendi arasında sıra sayısı sayar ve geniş kolda tek sıra olur. Sıralar yüz yüze dururlar ve iki sıra arasında 9-10 metre uzaklık bulunur. Ortaya bir daire çizilir ve dairenin içine çok sayıda top,taş, ip, sopa ,kalem… şeyler konur. Öğretmen her iki gruptan her hangi bir numarayı çağırır. Örneğin iki numaralı oyuncular dairenin içinde bulunanlardan alarak gruplarının yanına dönerler. Getirdikleri her eşya için bir puan kazanırlar. Eşyalar yeniden dairenin içine konur. Ve öğretmen bu kez başka bir sayı söyler. Oyun sonunda en çok puan alan grup oyunu kazanmış olur.
89. EV ALMA: kızlar ve erkekler ayrı ayrı iki grup oluşturur. Bir oyuncuda hakem olur. Kümelerdeki oyuncular hakemle birlikte her bir oyuncu için yere küçük bir daire çizer. Bu dairelere ev denir. Her eve kızlar ve erkekler isimlerini koyarlar. Ancak kızlar erkeklerin erkeklerde kızların evlerinin adlarını bilmez hakem oyunu başlatır. Kural olarak önce kızlar başlar. erkekler kızların yanına gelir. Kızlar erkeklere evlerden birini göstererek, hangi kızın evi olduğunu sorarlar. Erkekler üç isim sayarlar. Eğer kızlardan birinin evi ise erkekler bir puan alırlar. Değilse kızlara bir puan verilir. Daha sonra kızlar erkeklerin yanına gider. Bu kez erkekler kızlara sorar. Oyun sonunda çok puan alan takım oyunu kazanır.
Kaynak: ReformTürk http://www.reformturk.com/okul-oncesi-etkinlikler/56052-hareketli-oyunlar-post114259.html
90. TOPLARI FIRLAT: oyun alanı bir çizgi ile ikiye bölünür. Oyuncular iki alana eşit olarak dağılırlar. Herkesin elinde bir top vardır. Başlama işaretiyle bir takımın oyuncusu kendi elindeki topu karşı alana fırlatır. Belli bir süre sonunda oyun tamamlanır. Her iki alandaki toplar sayılır. Kendi alanında topu az olan grup oyunu kazanmıştır.
91. PENGUEN YARIŞI: oyuncular eşit sayıda iki gruba ayrılır ve derin kolda dizilir. Her gruptaki ilk oyuncuya top verilir. Oyuncular topları dizleri arasına sıkıştırarak karşılarındaki hedefe doğru penguen yürüyüşü ile ilerler. Hedefe geldiklerinde topu oraya bırakıp koşarak sonraki arkadaşının eline vurur ve sıranın en arkasına geçer. İkinci oyuncu koşarak hedefe ulaşır ve topu alır, bacaklarının arasında yürüyerek sıradaki arkadaşına kadar gelir. Oyun böylece sürer,oyun önce bitiren grup oyunu kazanır.top yere düşürülürse tekrar alınır ve oyuna devam edilir.
92. KURTULAN TOP : oyunculardan biri ebe olur. Diğer oyunculara üç adet top verilir. Oyunun başlamasıyla, oyuncular kendi aralarında paylaşırlar. Ebe ancak topsuz oyuncuyu eleyebilir. Topsuz yakalanan kişi ebe olur. En az yada hiç ebe olmayan oyuncu oyun birincisi olarak değerlendirilir.
93. KARŞILIKLI ÇEKİŞME: iki çocuk karşılıklı durur,birbirlerinin ellerinden tutar ve çekişmeye başlarlar. Aynı uygulama üçlü veya dörtlü olarak ta yapılabilir.
94. SIRT SIRTA DÖNÜK ÇEKİŞME: iki çocuk sırtlarını birbirine döner,el ele tutuşurlar. Birer ayaklarını öne basar ve kendi yönlerine doğru çekişmeye başlarlar.
95. KOL KOLA ÇEKİŞME: eşler yan yana durur. Sağ (sol) kollarını birbirine geçirir ve çekişmeye başlarlar. Bu çekişmede değişiklik yapılmak istenirse,eşlerden birinin yüzü bir yöne,diğerinin ki aksi yöne –gövdeler ile beraber- döndürülür ve böylece kol kola girer, çekişme yaparlar.
96. EL ELE TUTUŞARAK ÇEKİŞME:yan yana duran ve ters yöne bakan iki eş birbirlerinin ellerinden tutarak çekişmeye başlarlar. Bu çekişmede boşta kalan eller pasiftir.
97. CANLI HALAT: üç çocuk birbirinin arkasına dizilir. Arkada duran kollarını ortada duranın koltuk altından geçirir ve parmaklarını kenetler. Önde duran ortadakinin ayak bileklerinden tutar, kaldırır ve yürümeye geçilir.
98. KARŞILIKLI İTİŞME :karşılıklı duran eşler kollarını öne uzatır. Yalnız avuçları ile birbirlerini itmeye çalışırlar.
99. SIRT SIRTA İTİŞME: sırt sırta dönen eşler,sırtlarını birbirine dayarlar ve yalnız sırtları ile birbirlerini itmeye çalışırlar.
100. SIRTTAN ELLE İTME: eşlerden biri sırtını döner. Diğeri arkadaşının sırtından eliyle iterek ona yer değiştirmeye çalışır.
101. HASTA TAŞIMA : üç çocuk birbirinin arkasına dizilir. Arkada duran kollarını ortada duranın koltuk altından geçirir ve parmaklarını kenetler.önde duran ortadakinin ayak bileklerinden tutar,kaldırır ve yürümeye geçilir.
102. TESTİ TAŞIMA : taşınacak olan çömelir. Ellerini dizlerinin altından geçirir. Birbirine sıkıca kenetler. Yanlarda bekleyen diğer iki taşıyıcı, arkadaşının kollarına girer, kaldırır ve taşımaya geçerler. Bir oyuncunun önüne geldiklerinde size su verelim mi? Dedikten sonra taşıyıcılar dışta kalan elleriyle testi olanın ayak bileklerinden tutar ve yavaşça geriye doğru ilerler. Bu sırada testi olanın başı aşağıya doğru eğilmeye başlar. testi taşıyanlar lık,lık,lık sesini çıkartarak su akışını taklit ederler. Oyun bu şekilde sürdürülür.
103. ÇEK ÇEK ARABASI: üç çocuk birbiri ardına dizilir. Ortada duran gövdesini öne büker ve önde duranın ellerinden tutar. Arkada bekleyen ve ortada eğilen arkadaşının sırtına atlar. Öndeki çekici,ortadaki taşıyıcı ve arkadaki de binici olur.
104. EL ARABASI: eşlerden birisi yüzüstü yere yatar. Diğer iki çocuk arkadaşının ayakları yanında yer alır. Yere yatan kolları üzerinde doğrulurken diğer iki arkadaşı da birer ayak bileklerinden tutar ve kaldırırlar. El arabası olan iki elle yürümeye başlar.
105. ÜÇLÜ ÇEKİŞME VE SÜRÜKLEME: iki çocuk yan yana durur ve birbirlerin kollarına girer. Arkada duran üçüncü arkadaşı bunların boşta kalan dıştaki ellerinden tutar. Önde duran iki çocuk arada duranı sürüklemek isterken o da sürüklenmemek için direnir
106. KOLDAN ÇIKARMA: 6-7çocuğu geçmeyen oyuncular kol kola girer bir halka olurlar. Ellerini önden kenetlerler. Öğretmenin işareti ile yavaş yavaş geriye doğru açılırlar. Halka gerilmeye başlayınca bütün oyuncular kopmamaya çalışırlar. Ellerini gevşetip kopan oyuncu oyundan ayrılırlar. Oyun böylece sürdürülür. En son kalan üç oyuncu başarılı sayılır.
107. ELLERİN EŞLERİN ÖNÜNDE TEK AYAKLA SIÇRAMASI:iki çocuk yan yana durur,içte kalan kollarını birbirlerinin omzuna koyar,dışta kalan elleriyle de kendi bacak bileklerinden tutarlar. Sıçramalarda ilerleme yapılır.
108. KARŞILIKLI DURUŞTA TEL AYAKLA SIÇRAMA:karşılıklı duran eşler sağ ayaklarını paralel kaldırır. Sol elleriyle de eşinin kaldırdığı, sağ ayak bileğinden tutar,sıçramalarla yer değiştirir.
109. DİZLER BÜKÜLÜ SIÇRAMA :eşler karşılıklı durur birbirlerinin ellerinden tutar,dizler bükülü duruma geçerler. Bir süre belli aralıklarla sıçrayarak yer değiştirirler.
110. KARŞILIKLI PLANÖR: eşler karşılıklı birer kol boyu durur,el ele tutuşurlar.birer ayakları üzerinde planör durumunu almaya çalışırlar.
111. YAN YANA PLANÖR: eşler yan yana durur, kolları yana kaldırır ve birbirlerinin ellerinden tutar. Planör durumu almaya çalışırlar.
112. EL ELE TUTUŞARAK DÖNME:eşler karşılıklı durup el ele tutuşurlar. Ayak uçlarını birbirine yaklaştırır. Kendilerini geriye verirler. Böylece dengeye geçerler. Bnudan sonra da yerinde veya yer değiştirerek dönmeye geçerler.
113. SIRT SIRTA DURUŞTA OTURUP KALKMA:eşler sırt sırta verir,bacaklarını yana açarlar. Kollarını birbirine takar ve beraberce oturup kalkarlar.
114. AYAKTA DENGE BOZMACA :eşler bir kol boyu karşılıklı durur, topuklarını birleştirirler,yalnız avuçlarından iterek birbirlerinin dengesini bozmaya çalışırlar. İtme sırasında vücutlarının hiçbir yönüne dokunmazlar. Bu arada iter gibi yaparak birbirlerini şaşırtırlar.
115. HOROZ DÖVÜŞÜ:eşler karşılıklı çömelme durumunu alırlar. Kollarını öne uzatır,birbirlerinin avuçlarından iterek dengesini bozmaya çalışırlar.
116. KÖPRÜDEN DÜZGÜN GEÇ:iki oyuncu karşılıklı durur,el ele tutar,kollarını kaldırırlar.böylece köprü olurlar.diğer çocuklar tek tek ve sıra ile bu köprüden geçer, aynı durumu alırlar.
117. EŞİM KALKAR BEN OTURURUM:eşler karşılıklı durur,el ele tutuşurlar.ayak uçlarını birbirine yaklaştıktan sonra eşlerden biri; arkadaşının elinin bırakmadan dizler bükülü oturuşa geçer.bundan sonra denge bozulmadan,oturan ayağa kalkarken diğeri oturuşa geçer.
118. ANNEM BANA SU ÇEKER:eşler karşılıklı el ele tutuşur. “annem bana su çeker,su çeker” sözlerini beraberce söylerken kollarını yana sallarlar. “halkada boynumdan geçer” sözleri ile birisi sola diğeri sağa dönerken, dışta kalan kollarını başları üzerinden geçirir. İçte kalan kollarını da aşağıdan çevirerek bir dönüş yaparlar. Eski duruma geçerler. (bu çalışma önce iki kişiye yaptırılır ve hareketler yavaş yavaş sürdürülür. Daha sonra bütün çiftler, kendi aralarında denemelerle oyuna başlarlar.
119. CANLI TOP : eşlerden birisi çömelir,ellerini dizlerinin üzerine koyar. Ayakta duran bir eliyle arkadaşının başı üzerine değdirip kaldırırken,çömelen de ayak uçları üzerinde sıçramaya başlar.bu çalışma 3-4- yaş çocuklarına uygulanırken, eşin birisi çömelmeden ayakta sıçrar,diğeri de topla oynuyormuş gibi elini başının üzerine koyar.
120. CANLI TOP ( 3 KİŞİ İLE ) : bir önceki oyun gibidir. Ancak topla oynanacak çocuk arkadaşları arasından iki top seçer ve iki top ile birlikte oynar.
121. ÇÜRÜK YUMURTA : eşlerden birisi dizler bükük oturuş durumu alır. Ellerini dizlerinin üzerinde kenetler. Buna yumurta adı verilir. Çürük ya da sağlam olduğunu anlamak için karşıda bulunan eşi bunun omuzlarından hafifçe geriye iter. Eğer yumurta dengesini kaybetmeden geriye gidip tekrar eski durumunu alırsa bu taze yumurtadır. Dengesini kaybedip ellerini gevşetip doğrulamazsa çürük yumurtadır. Bu çalışmadan sonra öteki arkadaşı yumurta olur. Oyun böylece sürdürülür. Eşlerin çalışması sırasında dikkat edilecek noktalar ; eşlerden birisinin küçük bir dikkatsizliği ihmali yada aldırmazlığı kazalara neden olabilir. Öğretmen bu çalışmalara geçmeden önce kısa bir uyarma konuşmasıyla çocuklara bunu anlatır. Uyarılara aldırış etmeyen çocukları bu çalışmadan bir süre uzak tutmakta fayda vardır. Eşlemelerde çocukların güç,boy ve ağırlıkları göz önüne alınmalıdır. Bazı eşli oyunlara katılmayan çocuklar arkadaşlarına yardımcı durumda kalmak isterler. Oysa bu çalışmalardan amaç tüm çocukların eşit olarak yararlanmasıdır.
122. AYAK UÇLARI İLE ÖNE ADIM ATMA : eşler yan yana gelir,içte kalan elleriyle,küçük parmaklarıyla tutarlar. Öne kısa bir adım alırlar,bir tempo atlayarak yerinde bekler,üçüncü tempoda diğer ayağı ile öne adım atarlar. Çalışma bu tempoda sürdürülür.
123. aynı çalışma eşli olarak yanlara ve geriye adım alınarak yapılır.
124. eşlerle kol kola girilerek aynı çalışma sürdürülür
125. tempolar çabuklaştırılarak yerinde sekmeler yapılır.
126. eşler vals temposu ile (1-2-3) diye yürümeye geçilir.
127. çocuklar el ele tutuşur.halka şeklini alır : kısa adımlarla halkayı küçültürler. Aynı tempo ile geriye giderek eski yerlerini alırlar. Gerekirse halka küçültülürken kollara biçim verilir.arkadan geriye uzatılır. Halka büyürken kollar yukarı kaldırılır. Başlar geriye bükülür.
128. İMDAT OYUNU: alana uzun ve düz bir çizgi çizilir. Çizginin 6-8 metre karşısına ve çizgiye eşit uzaklıkta birbirine bitişik iki kale yapılır. İki eşit kümeye ayrılan çocuklar içlerinden birer kaptan seçerler. Kaptanlar kümelerinin karşısındaki kalede dururlar. Kümelerdeki çocuklar çizgiye sağ ayaklarını basarak koşmaya hazır biçimde beklerler. Öğretmenin başla demesiyle oyun başlar ve her kaptan koşarak kendi kümesine gider. Sıranın başındaki çocuğun elinden tutar ve birlikte tekrar kaleye doğru koşarlar. Kaleye gelen çocuk bu kez kaptan olur ve kümesine koşar, yine sıranın başındaki diğer çocuğu alır,kaleye getirir. Oyun böylece kümelerdeki tüm çocukların kaleye getirilmesine kadar devam eder. Oyun devam ederken kümedeki çocuklar kaptanlarına imdat, imdat diye bağırırlar. Kaleye önce gelen küme oyunu kazanmış olur.
129. ÇİMDİK OYUNU:çocuklar eşit sayıda gruba ayrılır,arka arkaya sıralanırlar. Bir ellerini bellerinin arkasına koyarlar.avuçları dışarı bakar. Öğretmen grupların en arkasında duran çocukların avuçlarını çimdikledikleri zaman onlar da öndeki çocukların avuçlarını çimdiklerler. Böylece en öndekilere sıra geldiğinde,o da öteki kolunu yukarı kaldırarak pat diye bağırır. Pat diye önce bağıran grup oyunu kazanmış olur.
130. EVİNİ BULMA OYUNU: oyun alanına yan yana üç büyük daire çizilir. Dairelerin 8-10 adım karşısına çocuklar sıralanırlar. Çocuklardan üçünün gözleri bağlanır. Gözleri kapalı olarak evlerinin bulup oturmaları istenir.öğretmen işareti ile oyun başlar. çocuklar üçer üçer oyuna katılırlar. Evini bularak oturan oyuncular oyunu kazanır ve alkışlanır.
131. ÇÖMLEĞİNDE NE VAR: çocuklar halka olur,çömelirler. Biri ebe olur. Ebe halkanın dışında dolaşır ve bir çocuğa sorar: -çömleğin de ne var …-yağ var bal var… - satar mısın?... –satmam… -tattırır mısın?... –tattırmam… . ebe çömelen oyuncunun eline hızla vurur ve: -al öyleyse sen o yoldan ben bu yoldan der ve halkanın çevresinden dolaşarak aynı yere gelmek için koşarlar. Eline vurulan çocuk ya yerinden kalkar,ebenin yönünün tersine koşmaya başlar. ebeden önce boşalan yere çömelir. Ebeden önce gelmezse o ebe olur.
132. KÖPRÜ NÖBETÇİSİ OYUNU : oyun yerine bir dikdörtgen çizilir. Bu köprüdür.çocuklar aralarından dört nöbetçi seçerler. Nöbetçiler köprü denilen dikdörtgenin her bir köşesinde dururlar. Köprüden kimseyi geçirmemeye çalışacaklardır. Diğer çocuklar dikdörtgenin uzunu kenarının dışında dururlar. Karşıda karşıya geçmeye çalışırlar. Nöbetçiler kovalarlar. Dokunulan çocuk vurulmuş olur. Ve yanar. Vurulmadan geçen çocuk oyunu kazanır. Ve alkışlanır.
133. ÇAPRAZ SIÇRAMA: çocuklar ikişer ikişer karşılıklı olarak yüz yüze durular. Sağ kolları ile birbirlerinin kollarına çapraz şekilde girerler ve kendi çevrelerinde sıçrayarak dönmeye başlarlar. Bu dönüşler müzik eşliğinde yapılırsa daha zevkli olur.
134. AYAK AYAK YÜRÜME:çocuklar belli aralıklarla arka arkaya dizilirler. İkişerli veya üçerli sıra olabilirler. Bir ayağın burnunu öteki ayağın topuğuna değdirerek ayak-ayak