İnsan haklarının ulusal ve uluslar arası düzeyde korunması ile sevgi saygı, barış huzur elde edileceği; hakların korunmadığı bir dünyada kavga, nefret, kinin hakim olacağı; bilim ve teknolojinin ancak insan haklarının korunması ile gelişeceği her fırsatta hatırlatılacak.
Vatan dediğimiz, atalarımızın kanlarıyla sulanmış bu aziz toprakları, doğal, beşerî ve ekonomik özellikleri ile de çok iyi tanımamız gereği vurgulanacak.
Başarıyı artırıcı bir tedbir olarak öğrencilere her fırsatta Sosyal Bilgiler dersi çalışma yöntemleri hatırlatılacak. Yine de başarısız olanlar, okul rehberlik servisine sevk edilerek özel rehberlik almaları sağlanacak.
Sınıfta, öğrenme güçlüğü olan ve ileri düzeyde öğrenme hızında olan öğrencilere ek ölçme-değerlendirme etkinlikleri düzenlenecek.
Zaman zaman
dersle ilgili güncel haber, fıkra, bilmecelerle öğrenci dikkatinin toparlanmasına çalışılacaktır.
Öğrencilerin dersin konusu ile ilgili çalışma yaprakları( bilmeceler, şiirler, öyküler, bulmacalar, karikatürler v.s.) hazırlamaları sağlanacak.
Sosyal bilgiler veya tarih köşemiz oluşturularak, öğrencilerin ilgili gazete yazılarını, kendi yazılarını, resim ve fotoğrafları asmaları sağlanacak, ilgi ve istek uyandırılacak.
Tarih konuları işlenirken güncelleme ve örnek olaylarla ilgi ve motivasyon artırılacak.
Ünite sonlarında değerlendirme testleri uygulanacak.
“ Marifet iltifata tabidir, iltifatsız mal zayidir” sözü hatırdan çıkarılmayacak ve ders esnasında öğrenciden gelebilecek güzel bir cevap ve davranış mutlaka ödüllendirilecektir. Bu ödüllendirme, sözlü notuyla olabileceği gibi öğrencinin sırtını okşama veya hediye şeklinde olacaktır.
Düzenlenen veli toplantılarında, ilgili öğrenci velilerine, öğrencilere yaklaşım tarzları konusunda bilgiler aktarılacak.
Sınıfta demokratik disiplin sağlanırken öğrencilerin, sevgi, saygı ve hoşgörülü olmaları sağlanacaktır.
KARAR : 1.Her şeyden önce öğrencilere sevgiyle yaklaşılması, Sosyal Bilgiler dersinin önemi ve gereğinin açıklanarak sevdirilmesi,
2. Sınıf ve öğrenci seviyelerine dikkat edilip,işlenişte bunun göz önünde bulundurulması
3.Öğrenci ilgisin, motivasyonunu artırıcı tedbirler ve çalışmalar(ilgili resim, şiir, fıkra v.b. materyaller kullanma) ,
4. Öğrencilere seviyelerine uygun Türk toplum yapısına, milli ve manevi geleneklerine uygun hikaye ve romanlar önerilecek.
5. Demokratik sınıf ortamının sağlanması,
6. Başarının her durum ve ortamda ödüllendirilmesi,
7. Derslerde önceki konuların zaman zaman tekrarının yapılması
8.Öğrenciyi sosyalleştirici faaliyetler(köşemize yazı, resim bilmece fıkra v.b. hazırlama) ,
9. Öğrenmeyi etkili kılacak yöntem ve tekniklerin( öykü tamamlama, dramatizasyon,örnek olay, ben kimim, buluş stratejisi,beyin fırtınası, tartışma, v.b.) uygulanmasına ağırlık verilmesi,
10. Ders konularının günlük olaylarla bağdaştırılarak güncelleştirilmesi,
11. İl ve ilçe çapında şiir, resim, kompozisyon, proje çalışmalarına teşvik ve yol gösterici olma,
12. Ünite sonlarında değerlendirme testleri yapılması
13. Okul çıkışlarında başarıyı artırıcı ve OKS ve SBS’ye hazırlık amaçlı etüt çalışmalarının yapılması,
13. Öğretmen-veli işbirliğine ağırlık verilmesi,
kararlaştırıldı.
6. Zararlı alışkanlık, davranış ve faaliyetler
Olumsuz çevre şartları ve ailenin bilgisiz, bilinçsiz yaklaşımı ve bazı çevrelerin kasıtlı çalışmaları dolayısıyla öğrencilerimizin zararlı alışkanlık, davranış ve faaliyetlere sürüklendiği görülmektedir. Ergenlik döneminde, sigara, uyuşturucu gibi zararlı alışkanlıklara; çete- mafya faaliyetlerine girişildiği öteden beri gözlenmektedir. Yine internet kafelerde zararlı sitelere girildiği duyumları alınmaktadır. Ayrıca son yıllarda bölgemizde misyonerlik faaliyetleri de dikkati çekmektedir. Her çeşit zararlı oluşuma karşı okul-veli- öğrenci işbirliği ile karşı koymak zorundayız. Çünkü bu durum ülkemize yönelmiş bir iç tehdittir; gençliğimizi zehirleyip, uyuşturup, kandırıp kendi emellerini gerçekleştirmeye yöneliktir. Milli hedeflerinden sapmış “Gençliğe Hitabe”den bîhaber bir gençlik felaketimizdir.
Atatürk ilke ve inkılaplarının hedeflediği çağdaş uygarlığa ancak milli birlik ve beraberlikle ulaşacağımız hatırlanmalıdır.
Çocuklarımızı zararlı alışkanlıklar ve davranışlardan korunma yolları konusunda bilgilendirme çalışmaları yapılırken; toplumda kendini ispatlamanın kabiliyet ve yetenekleri doğrultusunda üstün çalışmalarla olacağı sık sık vurgulanmalıdır.
KARAR:
1-Öğrencilerimiz, zararlı alışkanlıklar, davranışlar, faaliyetler( sigara, içki, uyuşturucu, bali, zararlı internet siteleri, misyonerlik faaliyetleri vs.)konularında ders içi ders dışı her ortamda uyarılacaktır.
2- Toplumda kendini ispatlamanın ancak kabiliyet ve beceriler doğrultusunda( resim, müzik,spor, şiir, tiyatro,kitap okuma v.b yollarla) göstereceğimiz üstün başarılarla gerçekleşeceği; dolayısıyla boş zamanları bu gibi faaliyetlerle değerlendirmek gerektiği üzerinde ısrarla durulacak.
3- Milli hedeflerimiz ve ülkemize yönelik iç ve dış tehditler konusunda sık sık uyarılarda bulunulacak.
4- Veli toplantılarında konunun önemi dile getirilip, öğrencilere bu konuda yaklaşım tarzı vurgulanacaktır.
5- İnternet kafe sahipleri ile görüşülüp öğrencilerin zararlı siteleri ziyaret etmemeleri önerilecek.
6- Rehberlik servisimizin bu konular ile ilgili öğrenci velilerine yönelik bir konferans yapması idareye önerilecektir.
Kaynak: ReformTürk http://www.reformturk.com/sosyal-bilgiler-dersi/50863-2007-2008-ii-yariyil-sos-bil-grubu-zumresi.html#post104664
7.Ölçme ve değerlendirme
Sosyal Bilgiler, Vatandaşlık ve İnsan Hakl. Eğt. ve İnkılap Tarihi derslerimiz için, ikinci yarıyıl boyunca ikişer yazılı değerlendirme yapılması, iki de sözlü kanaat notunun verilmesi uygun görülmektedir.
Yazılı sınavlar, sınıfların seviyeleri göz önüne alınarak hazırlanacak, sınavda sorulan soruların % 40’ı çok kolay, %30’u kolay, %30’u normal düzeyde olacaktır.
Yazılı sınavların şekli; çok soru kısa cevap, çoktan seçmeli test, doğru-yanlış ve boşluları doldurma türünde olacaktır.
Sözlü değerlendirmeler için ise, belli bir zaman tayin edilmeyip; öğrencilerin sınıf içi aktivitesi, ödevlerini yapıp yapmaması v.b. hususlara göre belirlenecektir. Sözlü notunu belirlemede öğrencinin okul içi, okul dışı çevrede öğrendiklerini uygulayabilme düzeyi de gözlem sonuçlarına göre değerlendirmeye alınacak. Örneğin öğrencinin, bir sosyal yardım kuruluşuna yardım yapması, sivil toplum teşkilatına üye olması, kanun, kurallara saygılı olması, uymayanları uyarması, yaşlı bir insana karşıdan karşıya geçerken yardım etmesi, büyüklerine saygı, küçüklerine saygı göstermesi v.b. bütün bunlar sözlü değerlendirmede etkili olacaktır.
KARAR:1- İkinci yarıyıl, Sosyal Bilgiler, Vatandaşlık, İns. Hakl. Eğt., T.C. İnkılap Tarihi derslerinden iki yazılı sınavın yapılması, iki de sözlü kanaatin kullanılması; sınavların öğrenci seviyeleri dikkate alınarak, ağır olmayacak şekilde uygulanması kararlaştırıldı.
2- Öğrenciler her ortam ve durumda değerlendirilecek, durumlarını gösteren çetveller tutulacak.
3- Ders içersinde gösterilen gayret ve başarılar, anında sözlü notu olarak takdir edilecek.
4- Öğrencilerin bilgi ve davranış yönünden gösterdiği başarılar her zaman takdir edilecek,gerektiğinde “aferin” bravo” “harikasın” gibi ifadelerin yanında, çikolata türünden yiyeceklerle de ödüllendirilip motivasyon ve teşvik sağlanacak.
8. Diğer zümre öğretmenleri ile işbirliği:
Yapılan incelemelerde bazı öğrencilerde yöresel ağız bozuklukları, yazılı ve sözlü ifade eksikliği gözlenmiştir. Bu aksaklıkların giderilmesi için Türkçe öğretmeni ile işbirliğine gidilecektir. Yine özet çıkarma tekniği konusunda Türkçe öğretmeni ile işbirliği yapılarak, öğrencilerin bu konudaki eksikleri giderilecektir.
6. sınıf Sosyal Bilgiler konularından ‘Yurdumuzda sanat’ konusu işlenirken, Resim,Müzik; ‘Yurdumuzda spor’ konusu işlenirken beden eğitimi öğretmenlerimiz, imkanlar ölçüsünde sınıfa çağrılarak, gerekli açıklamaları dinlenecek. Yine “yerel saatler” konusu işlenirken matematik öğretmeni ile orantı kurabilme konusunda işbirliğine gidilecektir. Öğrencilerin bu konularda daha kapsamlı bilgi edinmeleri sağlanacaktır.