Giriş


REFORMTÜRK 17. YIL


2 sonuçtan 1 ile 2 arası
  1. #1
    yoLcu - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    05 Aralık 2006
    Yer
    bartın
    Yaş
    50
    Mesajlar
    1,756
    Tecrübe Puanı
    67

    Standart BESMELE VE FATiHA DAKi FIKHi HÜKÜMLER

    A- Besmele Kur'an'dan Bir Ayet midir?
    Alimler besmelenin Neml suresinin bir ayeti olduğunda ittifak etmişlerdir.
    «O, Süleyman'dandır. O;bismillahirrahmanirrahimdir.» (Neml: 30)
    Fakat Fatiha ve diğer surelerin başında geçen besmelelerin ayet olup olmadığında
    ihtilaf etmişlerdir.
    İmam Şafii'ye göre hem Fatiha'nın hem de diğer surelerin başında geçen besmeleler
    birer ayettir.
    İmam Şafii'nin bu konuda bir çok delili vardır. Bunlardan bazıları:
    Enes (r.a)'ya Rasulullah (s.a.s)'in namazda nasıl Kur'an okuduğu soruldu. Enes (r.a)
    dedi ki: «Onun okuması yavaş yavaş ve uzatmalıydı. Fatiha'yı şöyle okurdu:
    «Bismi'llahi'r Rahmani'r Rahim. El-hamdu lillahi
    Rabbi'l-alemiyn.Er-Rahmani'r-Rahim...(Fatiha:17)»
    (Buhari)
    Enes (r.a) şöyle dedi: «Rasulullah (s.a.s) birgün aramızda iken uyudu. Sonra
    tebessüm ederek uykudan kalktı. Ona dedik ki: «Ya Rasulallah! Seni güldüren nedir?»
    Rasulullah (s.a.s):
    «Az önce bana bir sure indi» cevabını verdi ve şöyle okudu:
    «Bismi'llahi'r-Rahmani'r-Rahim. İnna a'teyna kelkev-ser....(Kevser: 1-3)» (Müslim,
    Kaynak: ReformTürk http://www.reformturk.com/islami-bilgiler/57331-besmele-ve-fatiha-daki-fikhi-hukumler.html#post116900
    Nesei, Tirmizi)
    İmam Malik'e göre; Fatiha'nın ve diğer surelerin başında geçen besmeleler ayet
    değildir. Besmele sadece bereket olsun diye okunur. Bir işe başlanırken Allah'ın
    adıyla başlanır. Kur'an okurken surelerin başında besmele çekmek de bunun gibidir.
    Aişe (r.a) şöyle dedi: «Rasulullah (s.a.s) namaza tekbirle başlardı. Namazda okumaya
    ise: «El-hamdu lillah ile başlardı.» (Müslim)
    Enes b. Malik (r.a) dedi ki: «Ben Rasululah (s.a.s)'in, Ebu Bekir (r.a)'nun, Ömer
    (r.a)'nun ve Osman (r.a)'nun arkasında namaz kıldım. Namazlarına: «El-hamdu lillahi
    Rabbi'l-alemiyn» ile başlar, besmeleyi okumazlardı.»
    (Buhari-Müslim)
    Müslim'in rivayetinde: «Namazda okurken okuyuşun başında da sonunda da:
    «Bismi'llahi'r-Rahmani'r-Rahim» okumazlardı» şeklinde geçmektedir.
    İmam Ebu Hanife'ye göre; besmele Fatiha'dan bir ayet değildir. Fakat Kur'an'da geçen
    bir ayettir. Sureleri birbirinden ayırmak için gönderilmiştir.
    Hanefiler şöyle derler:
    «Besmelenin Kur'an'da yazılı olması Kur'an'dan bir ayet olduğunu gösterir. Yoksa her
    surenin başında bir ayet olduğunu göstermez. Namazda Fatiha'yı okurken besmele ile
    başlanmayıp el-hamdu lillah ile başlanması gerektiğini ifade eden deliller,
    besmelenin Fatiha'dan bir ayet olmadığını gösterir.»
    Besmelenin ayetlerin bitişini gösteren bir ayet olduğunun delilleri şunlardır:
    Sahabeler şöyle derlerdi: «Biz bir surenin bittiğini ancak besmele söylendiği zaman
    anlardık.» (Ebu Davud)
    İbni Abbas (r.a) şöyle dedi: «Rasulullah (s.a.s) bir surenin bittiğini ancak ona:
    «Bismillahirrahmanirrahiym» indiği zaman anlardı.»
    (Ebu Davud, Hakim sahih senedle )
    İmam Ahmed''in; besmelenin Fatiha'dan bir ayet olup olmadığına dair iki görüşü
    vardır. Bir görüşüne göre, besmele Fatiha'dan bir ayettir, diğer görüşüne göre ise
    Fatiha'dan bir ayet değildir.
    B - Fatihanın Namazda Okunmasının Hükmü:
    İmam Şafii, İmam Malik ve İmam Ahmed'e göre; namazda Fatiha okumak farzdır ve bu,
    namazın sıhhat şartıdır. Dolayısıyla imkanı olduğu halde namazda Fatiha okumayan
    kimsenin namazı batıl olur.
    Ubade b. Samit'ten Rasulullah (sav) şöyle buyurdu:
    «Fatiha'yı okumayanın namazı yoktur.»
    (Buhari, Müslim, Ebu Davud, Tirmizi, İbni Mace)
    Ebu Hureyre (r.a)'den Rasulullah (s.a.s) şöyle buyurdu: «Kim namaz kılar da
    Fatiha'yı okumazsa namazı eksiktir, namazı eksiktir, namazı eksiktir, tam değildir.»

  2. #2
    yoLcu - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    05 Aralık 2006
    Yer
    bartın
    Yaş
    50
    Mesajlar
    1,756
    Tecrübe Puanı
    67

    Standart Yanıt: BESMELE VE FATiHA DAKi FIKHi HÜKÜMLER

    (Tirmizi, Nesei, Malik)
    İmam Ebu Hanife'ye göre; Fatiha okumak tek başına namaz kılan için vaciptir. Bu
    sebeple namazda Fatiha okumayan kimsenin namazı batıl olmaz. İmamın arkasındaki
    kişinin hem sesli hem de sessiz namazlarda Fatiha'yı okuması mekruhtur. Şayet okursa
    iyi bir şey yapmamış olur.
    Allah (c.c) şöyle buyuruyor:
    «Kur'an'dan kolayınıza geleni okuyunuz» (Müzzemmil:20)
    Bu ayete göre farz olan, namaz kılarken Kur'an'dan kolay geleni okumaktır.
    «Fatiha okumayanın namazı yoktur» hadisinde «namazı yoktur»dan kasıt; «batıl» demek
    değil «eksik» demektir.
    Bu şu hadise benzemektedir:
    «Mescide komşu olan kimse mescidde namaz kılmazsa namazı yoktur.» (Ebu Davud, Tirmizi)
    Bu hadisteki «namazı yoktur»dan kasıt «fazilet ve sevap yönünden namazı yoktur»
    demektir. Yoksa «namazı batıl» demek değildir.
    «Namazda Fatiha okumayan kimsenin namazı eksiktir» hadisi ise Fatiha'nın farz
    olmadığını gösteriyor. Çünkü hadiste «eksiktir» deniyor «batıldır» denmiyor. Bir
    amelin eksik olması o amelin batıl olduğunu göstermez.
    C - Besmelenin Namazda Okunmasının Hükmü:
    İmam Şafii'ye göre; namazda Fatiha'yı okumak farz olduğu ve besmele de Fatiha'dan
    bir ayet olduğu için, Fatiha'nın gizli okunduğu yerde gizli, açık okunduğu yerde
    açık okunması farzdır. Bu sebeble besmelesiz okunan Fatiha eksik olacağından kılınan
    namaz da batıl olur.
    İmam Malik; besmeleyi Fatiha'dan ve diğer surelerden bir ayet olarak görmediği için
    sadece nafile namazlarda okun-masını caiz görmüş, farz namazlarda ise gerek
    Fatiha'nın başında gerekse diğer surelerin başında gizli veya açık olarak okunmasını
    caiz görmemiştir.
    İmam Ebu Hanife'ye göre; besmele, kıraatin gizli veya açık okunduğu namazların her
    rekatında, gizli olarak Fatiha suresiyle birlikte okunur. Diğer surelerin başında
    okumak ise iyi bir şeydir. Fakat ne Fatiha'nın ne de diğer surelerin başında
    okunması şart değildir.
    İmam Ahmed'e göre; ister sesli, ister sessiz namazda olsun besmelenin namazlarda
    gizli okunması gerekir. Sesli namazlarda besmelenin açık okunması sünnete
    muhaliftir.
    D - İmama Tabi Olan Kimsenin
    Fatihayı Okumasının Hükmü:
    İmam Şafii ve Ahmed'e göre; imamın arkasında namaz kılan kimsenin imam gizli veya
    açık okusun hiç fark etmez, Fatiha'yı gizlice okuması farzdır. Çünkü namazda
    Fatiha'yı okumak farzdır. Bu sebeple Fatiha'yı okumayanın namazı batıl olur.
    Ubade b. Samit'ten Rasulullah şöyle buyurdu:
    «Fatiha'yı okumayanın namazı yoktur.»
    (Buhari, Müslim, Ebu Davud, Tirmizi, İbni Mace)
    Ebu Hureyre (r.a)'den Rasulullah (s.a.s) şöyle buyurdu: «Kim namaz kılar da
    Fatiha'yı okumazsa namazı eksiktir, namazı eksiktir, namazı eksiktir tam değildir.»

    (Malik, Tirmizi, Nesei)
    İmam Malik'e göre; kıraatın gizli okunduğu namazlarda imama tabi olan kimsenin
    gizlice okuması, kıraatın sesli okunduğu namazlarda ise hiç okumaması gerekir. Sesli
    namaz-larda imamın arkasında okuyan kimse iyi yapmış sayılmaz. Fakat imamın
    arkasında olan kimse Fatiha'yı hiç okumazsa, namazı batıl olmaz.
    «Kur'an okunduğunda derhal susun ve onu dinleyin. Ta ki (Allah'ın rahmetiyle)
    esirgenmiş olasınız.»
    (A'raf: 204)
    Bu ayete göre Kur'an okunduğu zaman dinlenilmesi gerekir. O halde İmam'ın açıktan
    okuduğu rekatlarda, cemaatin Fatiha'yı okumayıp dinlemesi gerekir.
    İmam Ebu Hanife'ye göre; ister sesli namazda ister sessiz namazda imamın arkasında
    namaz kılan kimsenin Fatiha okuması caiz değildir.
    «Kur'an okunduğunda derhal susun ve onu dinleyin. Ta ki (Allah'ın rahmetiyle)
    esirgenmiş olasınız.» (A'raf: 204)
    Ebu Hureyre (r.a)'den Rasulullah (s.a.s)'in şöyle buyurduğu rivayet edilmiştir:
    «İmamın okuyuşu, ona tabi olanların okuyuşu yerine de geçer.» (İbni Ebi Şeybe)
    E - Amin Demenin Hükmü:
    Amin : Alimlerin ittifakıyla Kur'an'dan bir ayet değildir. Dua için kullanılan bir
    kelimedir ve Fatiha'dan sonra «amin» demek sünnettir.
    Şafii ve Hanbeliler'e göre; İmam ve cemaatin sesli namazlarda sesli, sessiz
    namazlarda sessiz olarak «amin» demesi sünnettir.
    Ebu Hureyre (r.a)'den Rasulullah (s.a.s) şöyle buyurmuştur:
    «İmam (namazda Fatiha okurken): «Gayril mağdubi aley him vele'd-dallin» dediği zaman
    siz de Amin deyiniz. Her kimin amin demesi meleklerin amin demelerine uyarsa, onun
    geçmiş günahları mağfiret olunur.» (Buhari, Müslim)
    Vail İbn Hucr (r.a) şöyle demiştir:
    «Rasulullah (s.a.s)'ın, «vele'd-dallin» dedikten sonra amin dediğini duydum. Sesini
    yükseltirken elifi çekerdi.»
    (Ebu Davud, Tirmizi, Ahmed)
    Ebu Hureyre (ra) şöyle dedi:
    «Rasulullah (sas) namazda «veleddallin» dedikten sonra yüksek sesle amin derdi.
    Öyleki, birinci saftakiler bunu duyardı.» (Ebu Davud, İbni Mace)
    Kaynak: ReformTürk http://www.reformturk.com/islami-bilgiler/57331-besmele-ve-fatiha-daki-fikhi-hukumler.html#post116901
    Maliki ve Hanefiler'e göre; İmam ve cemaat hem sesli hem de sessiz namazlarda sessiz
    olarak «amin» der.
    İbni Mesud (ra)şöyle dedi:
    «İmam dört şeyi gizli söyler; euzu, besmele, amin ve rabbena leke'l-hamd.» (İbni Ebi
    Şeybe, Fethul Kadir)
    F - Kur'an'a Bir Şey Eklemenin Veya
    Ondan Bir Şey Çıkarmanın Hükmü:
    Kur'an'dan herhangi bir şeyi çıkarmak veya ona bir şey eklemek küfürdür. Öyleyse
    alimler besmeleyi (veya buna benzer şeyleri) Kur'an'a eklemekle veya çıkarmakla
    kafir olmazlar mı? diye bir soru sorulabilir.
    Bu soruyu cevaplamadan önce şu kaideyi hatırlamak gerekir: Kur'an'dan olduğu
    ihtilafsız ve kesin olarak bilinen şeyleri Kur'an'dan çıkarmak veya Kur'an'dan
    olma-dığı ihtilafsız ve kesin olarak bilinen şeyleri Kur'an'a eklemek küfürdür.
    Ancak Kur'an'dan olup olmadığında ihtilaf olan şeyleri Kur'an'a eklemek veya
    Kur'an'dan çıkarmak küfür değildir.
    Alimler arasında besmelenin, Fatiha ve diğer surelerin başında geçen bir ayet olup
    olmadığı hakkında ihtilaf vardır. Bu sebeple Kur'an'dan olduğu kesin değildir.
    Dolayısıyla besmeleyi delillere dayanarak, surelerin başında geçen bir ayet olarak
    kabul edip Kur'an'a dahil etmek küfür olmadığı gibi, yine delillere dayanarak ayet
    kabul etmeyip Kur'an'dan çıkarmak da küfür değildir.

Benzer Konular

  1. Fatiha Suresi
    By Mustafa Uyar in forum Kur'an-ı Kerim
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 18.Eylül.2007, 13:11
  2. Kur’an´daki Bitkiler
    By yoLcu in forum Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 16.Ağustos.2007, 17:33
  3. CD Center' daki kız
    By melda_0642 in forum Aşk - Sevgi ve Evlilik
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 09.Mayıs.2007, 16:13
  4. Kur'an'daki ilginç rakam ve oranlar
    By yoLcu in forum İslami Bilgiler
    Cevaplar: 1
    Son Mesaj: 02.Şubat.2007, 15:51

Search Engine Optimization by vBSEO 3.6.0 PL2 ©2011, Crawlability, Inc.