Namazın fazileti ve bereketleri namaz, kulun rabbi ile buluşması, konuşması,
dertleşmesi ve ona bütün varlığı ile şükretmesidir. Namaz en büyük zikirdir. Nitekim
cenabı hak taha süresinin14 ayeti kerimesinde şöyle buyuruyor: “namazı zikrim
için kıl “ deme ki namaz zikre götürecek bir yoldur. Beş vakit namaz, günlük
olarak maddi-manevi bir temizliktir. Efendimiz sav şöyle buyuruyor: “ beş
vakit namazın meselesi evinizin önünden geçen nehir misalidir günde beş defa o
nehirde yıkanırsa üzerinde herhangi pislik kalır mı?” yani kul namazını kılar
devam ederse üzerinde hiçbir küçük günah kalmaz. Günahların af edilmesi için kılınan
namaz huşu, huzur içerisinde olmalı. Namaz öyle olmalı ki kulu kötü, fahiş şeylerden
uzak tutmalıdır. Aksi takdirde onun namazı namaz değildir. Nitekim efendimiz sav
şöyle buyuruyor: “her kim ki namazı onu fahiş ve münkerleden uzak tutmasa
Kaynak: ReformTürk http://www.reformturk.com/islami-bilgiler/52535-cemaat-ruhu-ve-dinin-diregi-namaz.html#post108125
cenabı haktan tek alacağı şey uzaklaşmaktır.”Namaz kulu Allah a yaklaştırır.
Çünkü kulun cenabı hakka en yakın olduğu an namaz kılarken .Bekir bin Abdullah şöyle
buyuruyor: ey insan oğlu eğer Allah ın huzuruna girmek ve tercümansız konuşmak
istersen bu senin için mümkündür! Dediler ki: bu nasıl olabilir?Abdestini mükemmel
şekilde alırsın.Sonra namazgahına geçer namaza durursun.İşte böylece rabbinin
huzuruna izinsiz girmiş ve tercümansız konuşmuş olursun!” hazreti Aişe r.a
validemiz şöyle der: “resülullah sav bizimle konuşur, bizde onunla konuşuyoruz
ve sohbet ederdik. Fakat namaza durduğunda,cenabı hakkın azameti ile o derece meşgul
olurdu ki sanki hiç birimizi tanımıyor.namazın çokluğu önemli değildir. Namazın
cenabı hak için olan önemlidir. Efendimiz sav bir hadisi şerifinde şöyle
buyuruyor:“kişinin bedeniyle birlikte kalbinin de hazır olmadığı namaza Allah
teala bakmaz!.” Hazreti İbrahim sa namaza durduğunda kalbinin sesi iki milden
işitilirdi. Bir gün resul-i Ekrem birinin namazda sakalı ile oynarken gördü bu
kimsenin kalbinde huşu olsaydı azalarında huşu olurdu.” Namaz dinin direği
yapılmıştır, onu koruyan dinini korumuş olur, onu yıkan dinini yıkmış olur, ihmal
eden dinini ihmal etmiş olur. Hasan-i basri rh a in naklettiğine göre ; “
resul-i Ekrem sav şöyle buyurmuştur: size hırsızların en kötüsünü haber vereyim mi?
Kimdir onlar ey Allah ın resulü? Namazlarından çalanlardır! Namazdan nasıl çalınır?
Rükû ve secdeleri eksik yaparak!” namazın şartlarına dikkat edilmelidir.
Nitekim namaz farz olduğunda namazın nasıl kılınacağı da öğretilmiştir. Adet yerini
bulsun diye yapılmamalıdır. Sadati kiram namazı sağlam kılmakla cenabı hakka
ulaşmışlardır. Namazın içerisindeki farzlara, vaciplere, sünnetlere mekruhlara
dikkat edilmeli ve san ki cenabı hakkın huzurunda namaz kılıyormuş gibi kılınmalı.
Anlatıldığına göre halef b. Eyyub u namaz kılarken bir eşek arısı soktu. Kanlar
içerisinde kaldı ve hiçbir haberi olmadı ta ki namazın bitiminde ibnu said kendisine
haber vererek oda el***esindeki kanı temizledi. Denildi ki:seni eşek arısı soktu,
kanın aktı hissetmedin mi? Malik ve cebbar olan Allah ın karşısında duran, başına
ölüm meleği Azrail dikilmiş, solunda cehennem. Ayaklarının altıda sırat köprüsü
bulunan birisi böyle bir şeyi duya bilir mi? Züht ve takva sahibi olan Ömer bin zerr
in eli kangren olmuştu. Tabipler dediler ki: bu eli kesmekten başka yolu yok!
Kesebilirsiniz o halde! Seni iple bağlamadan bu iş olmaz! Hayır, bağlamanıza gerek
yok! Ben namaza dururken elimi kesersiniz! Namaza durunca muhterem zatın elini
kestiler ve o bir şey hissetmedi. NAMAZI TERKETMEK büyük bir günahtır o günahı affı
ancak kaza etmek ile mümkün olabilir. Cenabı hak Meryem süresinin 59 ayetinde şöyle
buyurmaktadır: “sonra bunların arkasından bozuk bir güruh geldi, namazı ziyan
ettiler ve şehvetlerinin ardına düştüler; bunlar da gayya kuyusuna
boylayacaklardır.” Bir menkıbe de şöyle naklediliyor: bir gün adamın biri
çölde ilerlerken şeytan ona yetişip yol arkadaşı oldular. Adam o gün sabah, öğle,
ikindi, akşam, yatsı namazlarını terk etti ne zaman ki uyku zamanı geldi. Şeytan
oradan uzaklaşmaya başladı bu durum karşısında adam şeytana seslenerek nereye
gidiyorsun neden benden kaçıyorsun. Şeytan şöyle bir cevap verdi: ben Allah u
tealaya ömrümde bir kere karşı geldim ve rahmetinden kovuldum ama sen bir günde 5
kere karşı geldin bende cenabı haktan korkarım sana gazap eder bende o gazabın
içinde olmaktan korkarım.” Namazı cemaat ile kılmaya özen göstermeliyiz
nitekim efendimiz sav şöyle buyuruyor: cemaat ile kılınan namazın değeri tek başına
kılınan namazın değerinden 27 derece daha üstündür” Sait bin musib: ben 20
yıldır caminin için den müezzinin sesini işitiyorum. Efendimiz şöyle buyuruyor:
“her kim ki 40 gün boyunca iftitah tekbirini kaçırmaksızın namazını cemaat ile
kılarsa cenabı hak ona iki beraat verir birinci olarak nifaktan korur ikinci olarak
da onu ateşten korur” ve şöyle deniliyor kıyamet gününde yüzleri yıldızlar
gibi haşır edilecek insanlar olacak melekler onlarla siz ne amel etiniz de yüzünüz
böyle parlıyor onlarda biz azan sesini işittik mi abdestimizi alıyorduk.ve sonra
başka bir gurup haşir edilecek yüzleri ay gibi. Melekler yine soracaklar peki siz ne
amel ediyordunuz onlar şöyle buyuracaklar. biz vakit girmeden abdestimizi alıyorduk.
Ondan sonra bir gurup daha haşir edilecek onların yüzleri güneş gibi parlıyor
melekler yine soracak böyle yüzünüzün güneş gibi olmasının sebebi nedir. Onlar: biz
azanı mescidin içindeyken işitiyorduk. Namaz insan, kalbini gösteren bir aynadır.
Her mümin, kıldığı namazla iç âleminde kime yöneldiğini, neyi çok sevdiğini, Allah
cc ile hukukunu kontrol edebilir. Her namazda fatiha da yaptığımız “ ya rabbi,
ancak sana kulluk ederiz, yalnız senden yardım dileriz; bizi kendilerine nimetler
verdiğin Salih kullarının yolu olan sıra-tı müstakim’ e ulaştır” duası,
mümine, biz şuuruna, cemaat ruhunu vermektedir. Mümkünse camide, değilse evde ve ya
iş yerinde baş vakit namazı cemaatle kılmayı bir hedef haline getirmelidir. Cenabı
hak bizleri cemaat ruhundan ayırmasın. Amin..